Marketkauppa

Marketkauppa

Marketkaupan uudistuminen jatkuu vahvana

Marketkaupan myynti oli 364,0 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisvuoteen 11,1 miljoonaa euroa eli 3,1 prosenttia. Päivittäistavarakauppa kasvoi neljä prosenttia, ja käyttötavarakauppa laski yhden prosentin.

Kaupat onnistuivat niin tulosluvuissa kuin asiakastyytyväisyydessä, jossa Eepeen S-marketit ja Salet ovat valtakunnan ykkössijalla ja Prisma kakkosena. Eepee myös kasvatti markkinaosuuttaan.

Vuoden suurimmat investoinnit olivat Hyllykallion Prisman uudistus, Kauhavan uuden liikekeskuksen ja S-market Pajuluoman rakentaminen, Emotionin muutto Seinäjoen keskustasta Prisman kauppakäytävälle sekä S-market Kortesjärven muutto uusiin tiloihin.

Prisma sai uuden ilmeen ja lisää tilaa päivittäistavarakaupalle, mikä näkyi saman tien päivämyyntien kasvuna. Kauhavalle avattiin paikkakunnalle pitkään toivottu ABC-liikennemyymälä ja uusi S-market. Loppuvuodesta 2018 avattu S-market Tanelinranta puolestaan vakiinnutti jo paikkansa ison volyymin kauppana Seinäjoella.

Kehitysloikkia kivijalkaan

Kehityksen hyvä pyörä rullaa Kivijalka- ja Laadun kolmiloikka -projekteina ympäri myymäläverkostoa. Lisäksi marketkaupassa kehitetään työvoimapulaan tuurausjärjestelmämallia, jolla myymälän arjen toimivuus voidaan varmistaa paremmin myös poikkeustilanteissa.

Rekrytoimme väkeä uudenlaiseen ”piirimyyjä”-työtehtävään, jossa työtä tehdään useammassa toimipisteessä. Näin saamme luotua työpaikkoja, jotka ovat tuntimääriltään ja sisällöltään mielekkäitä kokonaisuuksia myös työntekijälle.

Toiminnallisten uudistusten ohessa huolehdimme jatkuvasti tilojen energiatehokkuudesta ja pyrimmekin uudistamaan yksiköiden kylmälaitteet nopeutetussa tahdissa. Näin voimme säästää jopa 30 prosenttia energiankulutuksessa.

Vuonna 2020 marketkaupan investoinnit jatkuvat. Prisman yhteyteen rakentuu Kauppakassi-palvelu eli ruuan verkkokauppa, ja uudistuslistalla on useita myymälöitä. S-market Lehtisestä tulee muuton myötä S-market Megakeskus, Sale Soini muuttuu S-marketiksi sekä S-marketit Isojoella, Lapualla, Ilmajoella ja Jalasjärvellä uudistuvat. Lisäksi Sale Alakylän vanha kosteusvauriosta kärsinyt rakennus puretaan ja tilalle rakennetaan uusi myymälä.

Eepeen marketkaupan verkostossa oli vuoden 2019 lopussa yksi Prisma, 29 S-marketia, seitsemän Salea ja yksi Emotion-myymälä.

3,1 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Kilpailukyky:

Prisman uusi ilme toi heti kasvua

Hyllykallion Prisma Seinäjoella kävi vuonna 2019 läpi suuren muodonmuutoksen, joka näkyi heti päivittäistavaran ja pukeutumisen päivämyynneissä reippaana kasvuna. Vaiheittain edennyt uudistus alkoi jo keväällä, kun uusiin tiloihin kauppakäytävälle muuttivat neuvonta, Emotion ja S-Pankki.

Lue kokonaan >

Prisman muutosurakka oli melkoinen, sillä ainoastaan kylmäkalusteet sekä hedelmät ja vihannekset säilyivät entisillä paikoillaan. Ulkoseiniä ei siirretty, vaan 700–800 neliötä lisää tilaa ruokapuolelle saatiin myymälätilaksi muutetusta varastosta ja hieman käyttötavaraosastoa supistamalla. Samalla tavaratalon sisään rakentuivat omat maailmansa lapsille, sisustajille ja tietokonepelien ystäville.

– Kaikki tuotteet vaihtoivat paikkaa, kalusteet uusittiin ja myymälä sai uuden konseptin mukaisen ilmeen sekä itsepalvelukassoja. Laajennuksen jälkeen ei tarvita välivarastoa, vaan tuotteet mahtuvat suoraan hyllyyn. Uusi tilausjärjestelmä osaa ennakoida menekin, ja tuotteiden tilaamisvaihe poistui rutiineista, kuvaa tavaratalonjohtaja Mikko Sihto uudistuksen laajuutta.

– Meillä on kunnia olla myös alueemme ensimmäinen kauppa, jossa sushit valmistetaan paikan päällä. Yhteistyökumppaninamme toimii tamperelainen Itsudemo, ja susheja myydään parhaina päivinä jo 4 000–5 000, hän jatkaa.

Ruokatorin kehittäminen alkoi maaliskuussa, jolloin toiminta siirtyi Apetitilta omaksi tekemiseksi. Uudistuksen yhteydessä hankittiin esimerkiksi oikea grilli, jossa kanat paistuvat todella maukkaiksi. Lisäksi uutta on herkkualue, jossa myydään muun muassa Food Market Herkun ja Atrian Ridderheimsin tuotteita.

Uudistaminen ei lopu tähän, vaan seuraavaksi on vuorossa Kauppakassi-palvelu.

– Tarvitsemme 300 neliön varaston, jotta pystymme luomaan ruuan verkkokaupasta toimivan. Se tulee sijaitsemaan päivittäistavaraosaston päädyssä nykyisen kylmäkaappirivistön takana, Sihto kertoo.

364,0

Myynti vuonna 2019

Myynnin kehitys
2019 - 364,0 MEUR0%
2018 - 353,0 MEUR0%
2017 - 340,8 MEUR0%
2016 - 332,2 MEUR0%
2015 - 318,5 MEUR0%
Alueellisuus:

Uusi S-market on koko Kortesjärven juttu

S-market Kortesjärvi jäi kylän ainoaksi kaupaksi pari vuotta sitten, kun Suomelan kauppa sulki ovensa. Silloin S-marketissa tehtiin nopeasti pieni uudistus, jolla saatiin hätäapua kasvaneisiin asiakasvirtoihin.

Lue kokonaan >

Pidemmän päälle tila jäi kuitenkin ahtaaksi, ja marraskuussa 2019 S-market muutti lopettaneen kaupan tiloihin tien toiselle puolelle. Uuteen kauppaan saatiin tuplasti lisää tilaa, uusi pullonpalautuskone ja asiakas-wc. Myymälä kasvoi noin 300 neliötä, mikä mahdollisti myös uusia tuoteryhmiä.

– Entisessä myymälässä jouduimme tilanpuutteen vuoksi luopumaan kokonaan muun muassa käyttötavarasta, jota asiakkaat kaipailivat kovasti. Uudessa myymälässä kaikkiin tuoteryhmiin saatiin lisää vaihtoehtoja ja tavaraa niin, että se riittää juhlapyhinäkin, myymäläpäällikkö Niko Kinnunen iloitsee.

Kortesjärvelle uusi S-market on iso tapaus ja antaa uskoa tulevaisuuteen. Hyvä palvelutarjonta on varmistettu yhteisössä pitkäksi aikaa.

Paikkakunnan ainoan kaupan merkityksestä kertoo sekin, että yläasteen ja lukion oppilaat tulivat auttamaan tuotteiden hyllytyksessä. Apuun riensi myös joukko hoitovapaalla olevaa henkilökuntaa ja eläkeläisiä.

– Kolme viikkoa olin auttamassa. Oli se hieno huipennus, kun sain lopuksi tarjoilla vielä kakkua tutuille asiakkaille. Vähän oli jo ehtinyt tulla ikäväkin tätä työtä ja porukkaa, kertoo Anne Pajanen, joka jäi eläkkeelle helmikuussa 30 vuoden Eepee-uran jälkeen.

– En kyllä olisi ikinä uskonut, että saisimme joskus näin hienon kaupan. Oikein tämä tuntuu juhlavalta, totesi puolestaan avajaispäivän asiakas Anneli Viitala, joka on itsekin työskennellyt nuorena tyttönä Kortesjärven kaupalla.

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

ABC-ravintolat kehittyvät varmalla vauhdilla


Liikennemyymälöiden myynti oli 79,1 miljoonaa euroa, joka on 3,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Ravintolakauppa kasvoi 4,3 prosenttia, mutta polttonestekauppa laski 6,5 prosenttia. Samoin ABC-Marketien myynti laski 0,9 prosenttia.

Vuoden merkittävin investointi oli uuden liikekeskuksen rakentaminen Kauhavalle. Marraskuussa saman katon alle valmistuneet ABC-liikennemyymälä ja S-market täydentävät valtatien varressa niin matkailijoiden kuin paikkakuntalaisten palvelutarjontaa. Uusi liikennemyymälä oli Eepeelle iso taloudellinen satsaus myös henkilöstön rekrytoinnin ja koulutusten kannalta – Apsi toi paikkakunnalle 17 uutta työpaikkaa.

Toimialan kaupallisen menestyksen näkökulmasta ensimmäinen vuosipuolikas oli tiukka, mutta syksy ja loppuvuosi paransivat tilannetta.

Ravintolakaupan myynnin kehitystä voidaan pitää erinomaisena, ja se on palvelu, johon toimiala aikoo jatkossakin panostaa vahvasti. Polttonestekaupassa valtakunnallinen kilpailu on sentin osien taistelua, ja kilpailu kiristyy samaan tahtiin kuin sähkö-, kaasu- ja muut voimalähteet yleistyvät tieliikenteessä. Eepeen polttonestekaupan volyymit laskivat 2,6 prosenttia, mikä kuvastaa valtakunnallista tilannetta. ABC-Marketeissa myynti näyttää asettuneen omalle tasolleen kauppojen vapautuneiden aukiolojen aiheuttaman laskun jälkeen.

Digipalvelut lisäävät valinnanvaraa

Kasvokkaisen palvelun lisäksi on tärkeää kehittää digitaalisia asiakaspolkuja. ABC-mobiiliin lisättiin tänä vuonna mahdollisuus ruuan ennakkotilaukseen kännykällä tien päältä, mikä otetaan käyttöön vaiheittain. Lisäksi digitaalisuus tulee voimakkaasti mukaan sisäiseen työhön esimerkiksi henkilöstöjohtamisen välineenä.

Kasvava haaste on myös työvoimapula. Tänä vuonna Eepee rekrytoi S-ryhmän yhteisprojektissa kaksi filippiiniläiskokkia, ja uusi avaus oli onnistunut. Samoin tiivis oppilaitosyhteistyö muun muassa SeAMKin kanssa on meille arvokasta.

Vuoden 2020 toimiala on aloittanut isolla investoinnilla, Lähi-ABC Lapuan kokonaisvaltaisella uudistuksella. Suunnitelma on toteutusta vaille valmis ja tavoitteena on, että avajaisia vietetään juhannuksen aikoihin.

Eepeen liikennemyymälä- ja polttonestekaupan verkostossa oli vuoden 2019 lopussa 11 ABC-liikennemyymälää, kaksi Salea, 21 ABC-automaattiasemaa ja kolme ABC CarWash-pesuyksikköä.

3,8 %

Myynti laski edellisvuodesta

Palveluverkosto:

Kauhavan liikekeskus vahvistaa aluetta

Kauhavan palvelut täydentyivät merkittävästi niin matkailijoita kuin asukkaita ajatellen, kun uusi liikekeskus avasi ovensa marraskuussa 2019. Kaupungin päättäjätkin iloitsivat ABC-liikennemyymälästä ja vahvistuneesta S-marketista, joiden myötä moni kauhavalainen suuntaa varmasti Seinäjoen sijaan omaan kauppaan.

Lue kokonaan >

– Tämä on Eepeeltä todella iso satsaus Kauhavan kaupungin kehitykselle. Yhdeksän miljoonaa euroa, se on saman verran kuin kaupungin vuoden investoinnit yhteensä, kaupunginjohtaja Markku Lumio kuvaa mittasuhteita.

S-market muutti uuteen liikekeskukseen Kauhavan keskustasta ja sai samalla noin 300 neliötä lisää tilaa. Marketpäällikkö Marika Kosken mukaan uutuutta hohtavien tilojen lisäksi parasta uudistuksessa on yhteistyö ABC:n kanssa.

– Kaksi yksikköä saman katon alla ilman väliseiniä, se on mahtava juttu. Mukavasti tuemme toistemme toimintaa, hän sanoo.

ABC:n liikennemyymäläpäällikkö Timo Märsylä siirtyi Kauhavalle ABC Seinäjoen liikennemyymäläpäällikön paikalta ja iloitsee siitä, että pääsee pienemmässä yksikössä lähemmäs asiakkaita.

– Meillä on takana mahtavat viikot. Sisäistämistä on ollut paljon kaikilla ja yhdessä luodut tavoitteet ovat isot. Mutta kun pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä, me-henki kasvaa huippulukemiin, hän toteaa.

Kauhavan kaupunki jatkaa Eepeen aloittamaa kehitystyötä: liikekeskuksen viereen samalle tontille on suunnitteilla terveys- ja hyvinvointipalvelujen keskus, jonka rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2020 aikana.

79,1

Myynti vuonna 2019

Myynnin kehitys
2019 - 79,1 MEUR0%
2018 - 82,3 MEUR0%
2017 - 76,8 MEUR0%
2016 - 75,2 MEUR0%
2015 - 81,3 MEUR0%
Yhteistyö:

Kokkeja kaukaa kotoa

Filippiineiltä Suomeen töihin muuttaneet kokit Michael Gerald Capa ja Art Jayson Garcia toivat ABC Seinäjoelle kansainvälistä osaamista ja positiivista energiaa. He ovat osa 42 filippiiniläiskokin ryhmää, joka saapui Suomeen töihin elokuussa 2019.

Lue kokonaan >

S-ryhmällä oli huutava pula keittiötyöntekijöistä, joten ammattilaisia etsittiin Suomen rajojen ulkopuolelta. Filippiiniläiskokit viettivät orientaatioviikon Helsingissä, jonka aikana käytännön asiat, kuten pankkitilit ja työluvat hoidettiin kuntoon. Orientaatiojakson jälkeen ryhmä hajaantui eri osuuskauppoihin.

ABC Seinäjoella perehdytys aloitettiin tutustumalla keittiön laitteistoon, sillä esimerkiksi induktioliesi oli uusi tuttavuus. Lisäksi kokit käänsivät reseptit englanniksi ja opettelivat suomenkielisiä sanoja. Ensimmäisinä kuukausina he oppivat à la carten ja pizzapisteen työt, seuraavaksi vuorossa oli lounaspöytään ja Hesburgeriin perehtyminen.

Kauas kotoaan muuttaneista kokeista huokuu kiitollisuus siitä, miten heidät on otettu ABC:llä vastaan. Myös esimieskulttuurin ero omaan kotimaahan on ollut huomattava.

– Täällä kaikki ovat samanarvoisia ja pomotkin tekevät likaisia töitä. Kaikki välittävät toisistaan ja olemme kuin yhtä suurta perhettä, Capa kertoo hymyillen.

Capa toimi Filippiineillä asuessaan vastaavana kokkina ravintolassa. Garcia omisti kaksi ravintolaa, jotka hän joutui lähdettyään myymään. Molemmat ikävöivät Filippiineille jääneitä läheisiä, Capa vaimoaan ja kahta lasta, Garcia kihlattuaan. Heidän haaveensa on tehdä Suomesta uusi kotimaa itselleen ja perheilleen.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Pikkujoulukausi sai ihmiset liikkeelle

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 22,3 miljoonaa euroa, joka on 1,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Majoitusmyynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 8,0 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 1,8 prosenttia.

Ravintolakaupan myynnin laskua selittävät maaliskuussa Eepeeltä Hesburger-ketjulle siirtynyt Hesburger Torikeskus ja vuoden 2018 keväällä toimintansa lopettanut Ässän Kaffila. Muutoin Eepeen ravintolat onnistuivat erinomaisesti: useissa yksiköissä myynnit kasvoivat, vaikka helteet eivät hellineet terassikansaa.

Vuoden menestyjäksi nousi pikkujoulukausi, joka onnistui poikkeuksellisen hyvin. Samoin Eepeen hotellien ja ravintoloiden saama asiakaspalaute osoittaa jälleen, miten työhönsä sitoutunutta ja palvelualtista henkilöstöä meillä on töissä. Ravintolassa istutaan usein pitkään, jolloin hyvä palvelu on erityisen arvokasta.

Matkailukaupan tuloksissa näkyy hotellien ehjä vuosi: molemmat hotellit palvelivat täydellä kapasiteetilla useamman vuoden uudistusten jälkeen. Tapahtumakaupungin kesä oli tavanomainen isoine tapahtumineen. Lisäksi loppuvuoteen antoi positiivisen piikin poikkeuksellisen vahva tapahtumasyksy, joka täytti hotellit.

Piristysruiske Seinäjoen keskustaan

Investoinneissa vuoden teemana oli Seinäjoen keskustan ravintola- ja kokoustarjonnan kehittäminen. Heti alkuvuodesta uudistui Rosso, jonka yhteyteen tuli Fafa’s. Lisäksi Original Sokos Hotel Lakeuden Vinttisauna uudistui.

Vuosi 2020 lupaa välivuoden jälkeen jälleen vahvaa tapahtuma- ja kokousvuotta, jota vauhdittavat muun muassa Kuninkuusravit ja Seinäjoen kaupungin 60-vuotisjuhlallisuudet. Suunnitteilla on myös ravintola Amarillon laaja konseptipäivitys. Värikäs konsepti korostaa yhteisöllisyyttä, elämyksellisyyttä ja vieraiden viihtyvyyttä.

Iso satsaus ja koko henkilökunnan kouluttautumisen vaativa uudistus tulee olemaan myös Teho-kassajärjestelmän uudistus, jonka ansiosta pystymme modernisoimaan monia toimintatapojamme ja reagoimaan paremmin esimerkiksi eri maksutapojen vastaanottamiseen. Ensimmäiset yksiköt ottavat sen käyttöön maaliskuussa.

Eepeen matkailu- ja ravitsemiskaupan verkostoon kuuluivat vuoden 2019 lopussa hotellit Original Sokos Hotel Lakeus ja Vaakuna sekä 12 ravintolaa.

1,8 %

Myynti laski edellisvuodesta

Monipuolisuus:

Lähi-idän ja Italian makuja yhdessä tilassa

Seinäjoen keskustaan tammikuussa 2019 syntyneessä nykyaikaisessa ravintolamaailmassa – Rossossa ja Fafa’sissa – Italian ja Lähi-idän makumaailmat kohtaavat ilman väliseiniä. Fafa’sissa on 20 asiakaspaikkaa ja uudistuneessa Rossossa 120, mutta kaikki paikat ovat vapaasti yhteiskäytössä. Lisäksi kesällä ravintoloiden yhteydessä on terassi.

Lue kokonaan >

– Porukka on todellisia moniosaajia ja osa Rosson ja Fafa’sin työntekijöistä vaihtaa myös rooliaan sujuvasti ravintolasta toiseen, Fafa’sin ja Rosson ravintolapäällikkö Johanna Mäkinen kertoo.

Fafa’s tarjoaa Lähi-itään ja Välimerelle kumartavaa katuruokaa: käytännössä täytettyjä pitaleipiä ja salaatteja. Jokainen annos tehdään asiakkaan silmien edessä tuoreista aineksista. Idea Seinäjoen Fafa’sista syntyi Rosson ravintolauudistuksen yhteydessä, kun Coffee Housen tila jäi liian pieneksi kahvilabrändin uudelle konseptille. Lisäksi kaupunki tuntui tarvitsevan jotain ihan uutta.

– Fafa´s on kiinnostava brändi ja erottuu rohkeasti meidän muusta ravintolatarjonnastamme. Se toi kasvispainotteisen vaihtoehdon kaupunkiin – uuden keskustorin kupeeseen. Kun vielä take away on vahvassa roolissa ravintolan palvelumallissa, onnistumme varmasti tavoittamaan keskustassa asioivan ja asuvan asiakkaan tarpeet, sanoo toimialapäällikkö Elina Mäki-Opas.

Rossolaiset ovat erityisen ylpeitä uudesta aidosta napolilaisesta Izzo-pizzauunistaan. Sellaisia ei ole Suomessa kuin kaksi – toinen on helsinkiläisessä pizzeriassa, jossa eepeeläiset kävivät siihen tutustumassakin.

Kuparinen kaunotar on sähköuuni, jossa on puu-uunin ominaisuudet. Aidolla italialaisella maulla on kuitenkin hintansa: ”puu-uunissa” paistaminen on käsityötä. Paistoaika on noin puolta nopeampi kuin tavallisessa uunissa, mutta pizzaa on valvottava ja käännettävä koko paistoajan, jotta uunista saadaan ulos paras mahdollinen lopputulos.

22,3

Myynti vuonna 2019

Myynnin kehitys
2019 - 22,3 MEUR0%
2018 - 22,7 MEUR0%
2017 - 21,6 MEUR0%
2016 - 23,6 MEUR0%
2015 - 22,5 MEUR0%
Asiakastyytyväisyys:

Lakeusmaiseman mitalla huippukokouksia

Original Sokos Hotel Lakeuden inspiroivin paikka pitää kokouksia on uudistettu Vinttisauna, jonka ikkunoista ja terassilta aukeavat huikeat näkymät yli Seinäjoen. Kun on ensin pistetty asiat kokouspöydän ääressä kuntoon, porukka voi sen jälkeen rentoutua saunassa, jonka ikkunasta kurkistelee Lakeuden Risti.

Lue kokonaan >

Kokoukset tuovat Lakeudelle merkittävän osan hotellin tuotosta, sillä monesti niiden yhteyteen halutaan muitakin palveluja, kuten tarjoilua, oheisohjelmaa ja majoitusta. Kokouspalvelujen laadukkuuden ovat noteeranneet myös asiakkaat, jotka arvioivat Lakeuden S-ketjun parhaaksi paikaksi pitää kokouksia vuonna 2018.

Tulokset julkistettiin alkuvuodesta 2019.

– Olihan se hieno tunne, että pystyimme ohittamaan asiakastyytyväisyydessä Tampereen Sokos Hotel Tornin ja muut uudet loistohotellit. Palvelu on ratkaiseva tekijä, muut jutut tulevat vasta sen jälkeen, hotellipäällikkö Merja Kivioja pohtii.

Lakeuden ravintola- ja keittiöpäällikkö Ossi Kallio kuvailee, että onnistunut kokous on sujuva putki palveluja. Kaikki alkaa myyntipalvelusta, jossa otetaan vastaan asiakkaan toiveet tulevasta tapahtumasta. Välissä on monta eri valmisteluvaihetta ja itse kokous. Laskutuksenkin on mentävä oikein, jotta tilaisuudesta jää hyvä mieli.

– Henkilökunta on kuin yhtä suurta perhettä, jokainen on omalla panoksellaan vaikuttanut näin hyviin tuloksiin. Meillä on täällä aito palveluasenne, jonka myös asiakkaat huomaavat, hän lisää.

Lakeudessa on kymmenen eri tarpeisiin sopivaa kokoustilaa, joista osan voi väliseiniä avaamalla yhdistää erikokoisiksi tiloiksi. Ravintola Lakeus Matadorissa voidaan järjestää isompia tilaisuuksia ja juhlia, joihin mahtuu ruokailemaan jopa 260 henkilöä.

Parhaan kokoushotellin tunnustus innostaa Lakeuden väkeä pitämään sen lähtökohtana ja hyvänä tavoitetasona jatkossakin. Parhaan Original-hotellin kisassa jäi vielä pikkuisen kirittävää: Vaasan Vaakuna oli ykkönen, Lakeus kakkonen ja Vaakuna kolmonen.

Auto- ja autotarvikekauppa

Auto- ja autotarvikekauppa

Odottava asenne haastoi autokaupan

Autokaupan myynti oli 12,1 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edelliseen vuoteen 10,6 prosenttia. Uusien autojen myynti pysytteli samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. Satsaukset vaihtoautokauppaan näkyivät ja sen osalta myynti kasvoi 29,6 prosenttia. Jälkimarkkinoinnin myynti pysytteli edellisvuoden tasolla.

Vuosi 2019 oli autokaupalle erittäin haastava, sillä sitä hallitsivat käyttövoima- ja verotuskeskustelut. Ihmiset harkitsevat pitkään auton hankintaa, kun on epävarmaa, miten ajamista ja auton hankintaa tullaan jatkossa verottamaan. Lisäksi suuri arvoitus on se, millä käyttövoimalla enemmistö autoista tulevaisuudessa kulkee.

Markkina on muutoksessa ja uusien autojen kysyntä on monien kysymysten summa myös tulevaisuudessa. Siksi Eepee pitääkin nyt tärkeänä kehittää erityisesti vaihtoautokauppaa. Kehitysohjelma aloitettiin vuonna 2019, ja Ess Autotalon vaihtoautovalikoima kasvoi vuoden aikana lähes puolitoistakertaiseksi.

Kehitysohjelmassa hiotaan uuteen terään koko vaihtoautokaupan toimintamalli. Se tarkoittaa laajempien valikoimien lisäksi koko ketjun kehittämistä vaihtoautokaupan kaikissa vaiheissa ostamisesta myyntiin.

Runsaasti uutta tilaa vaihtoautoille

Tulevaisuudessa myös Ess Autotalon kiinteistöuudistus luotsaa Eepeen autokauppaa kasvuun. Autotalon koko kiinteistö ja brändi uudistetaan täysin vuosien 2020–2021 aikana. Autokauppa saa Hankkijalta vapautuneista tiloista kolmanneksen lisää tilaa, joka käytetään erityisesti vaihtoautokaupan ja jälkimarkkinoinnin laajennustarpeisiin.

Ess Autotalon vahvuus on, että kaikki palvelut autokaupasta huoltoon ja katsastukseen löytyvät saman katon alta. Palvelutiimi varmistaa, että asiakas lähtee talosta tyytyväisenä. Henkilöstön koulutukseen on satsattu niin myynnissä kuin huollossa, ja jokaisella merkillä on omat koulutetut asentajansa.

Jälkimarkkinoinnin ja S-Etuhuollon asiakasmäärät ovatkin kasvaneet mukavasti, ja aukioloaikoja laajennettiin kesäkuussa. Merkkihuollossa volyymi vahvistui myös uuden merkin myötä, kun Citroenista tuli toukokuussa huollon yhdeksäs automerkki Peugeotin, Fiatin, Jeepin, Alfa Romeon, Suzukin, Hyundain, Isuzun ja Chryslerin seuraan.

Eepeen autokaupan toimialalle kuuluivat vuoden 2019 lopussa Ess Autotalo, Ess Katsastus ja S-Etuhuolto.

10,6 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Kehittyminen:

Vaihtoautokauppa kasvoi tehovaihteella

Ess Autotalon vuoden 2019 merkittävin painopistealue oli vaihtoautokaupan kehittäminen. Valikoima kasvatettiin puolitoistakertaiseksi, ja niin ostamiseen kuin myyntiin haettiin lisää tehoja.

Lue kokonaan >

– Olemme pyrkineet reagoimaan markkinoihin aktiivisemmin. Eli myyntiin on hankittu laadukkaita autoja, jotka liikkuvat markkinoilla vauhdikkaasti, myyntijohtaja Juha Stenius sanoo.

Käytännössä halli ja piha ovat täyttyneet monipuolisista vaihtoehdoista ”jokaiselle jotakin” -periaatteella. Eniten Steniuksen mukaan kysytään kuitenkin vähän ajettua, maksimissaan kuusi vuotta vanhaa autoa.

– Katumaasturityyppinen bensafarmari 15 000–30 000 euron hintaluokassa, ne eivät pitkään pölyynny vaihtoautohallissa, hän mainitsee.

Suurin osa vaihtoautoista tulee edelleen yksityisiltä myyjiltä. Lisäksi Ess Autotalo hankkii aktiivisesti muun muassa leasing-käytössä olleita autoja sekä ostaa autoja Ruotsin ja Saksan markkinoilta.

Ess Autotalon tiimit ovat vuonna 2019 miettineet paljon myös vaihtoautokaupan ostamisen ja myynnin ketjua.

– Uudistimme verkkokaupan, sillä ainakin 50–60 prosenttia autoista ostetaan ja myydään netin kautta. Olemme kiinnittäneet paljon huomiota autojen kuvauksiin ja ilmoitusteksteihin, ja avasimme sivuille chat-palvelun, Stenius kertoo.

Vuoden mittaan autotalon tiimi on tehostanut myös hinnoittelua, tarjouksentekonopeutta, yksilöllistä palvelua ja vaihtoautoturvan myyntiä.

Valikoiman kasvattaminen oli Eepeen vaihtoautokaupan kehitysohjelman ensimmäinen askel. Vuosina 2020–2021 Ess Autotalo keskittyy kiinteistöuudistukseen ja laadulliseen kehittämiseen.

– Uudistuneessa miljöössä on sitten aika katsoa, mihin suuntaan lähtee kehittymään Ess Autotalo 2.0.

12,1

Myynti vuonna 2019

Myynnin kehitys
2019 - 12,1 MEUR0%
2018 - 11,0 MEUR0%
2017 - 10,6 MEUR0%
2016 - 9,2 MEUR0%
2015 - 10,3 MEUR0%
Uudistuminen:

Kiinteistöuudistus vahvistaa Ess Autotaloa

Ess Autotalon myyntijohtaja Juha Stenius katselee vuotta 2020 luottavaisena, vaikka autokauppa painiskelee isojen haasteiden parissa. Eepeen mahdollisuudet kasvattaa kauppaa paranevat, kun naapurissa toimineen Hankkijan tilat vapautuvat Ess Autotalon käyttöön.

Lue kokonaan >

Ess Autotalon kiinteistö ja brändi uudistuvat täysin vuosien 2020–2021 aikana.

– Kiinteistöuudistuksessa saamme kolmanneksen lisää tilaa niin sisälle kuin ulos. Samalla muokkaamme tekemisen kulttuuria tämän päivän tarpeisiin, Stenius sanoo.

Tavoitteena on, että Ess Autotalosta syntyy yhtenäinen brändi, joka tarjoaa entistä selkeämmin saman katon alta kaikki palvelut: uudet autot, vaihtoautot, kaikkien merkkien huollon, varaosat ja katsastuksen.

– Vahvistamme asiakaspolkua sen kaikissa vaiheissa. Sillä tavalla luomme Ess Autotalosta kokonaisuuden, josta asiakkaan on helppo hakea tarvitsemansa palvelut, Stenius korostaa.

Uudistuksessa lisää tilaa syntyy ennen kaikkea vaihtoautokaupalle ja huollolle. Uusien autojen kauppa saa autotehtaiden vaatimusten mukaiset näyttävät showroomit.

Samalla on aika valmistautua sähköautojen kasvaviin tarpeisiin, mikä vaatii myös kirjaimellisesti uutta virtaa.

– Sekä myynnissä että huollossa tarvitaan lisää latauskapasiteettia – ja myös henkilöstön kouluttautumista. Jatkossa jokaisen työntekijän on tunnettava kaikilla eri käyttövoimilla kulkevat autot. Muuttuva ala vaatii jatkuvaa oppimista meiltä kaikilta.