Eepeen
vuosi

kimmo-simberg

”Olemme satsanneet oikeisiin asioihin muuttuvassa kilpailutilanteessa.”

Investointien vuosi voimisti verkostoa

Vuosi 2019 oli Eepeelle yhtä avajaishumua. Uudet ja uudistuneet myymälät näyttivät paikkansa, ja asiakkaat ottivat uudistukset hyvin vastaan. Se kertoo, että olemme satsanneet oikeisiin asioihin muuttuvassa kilpailutilanteessa.

Eepeen vuotta 2019 voi sanoa investointien vuodeksi, sillä verkostoomme nousi historiallisen monta täysin uutta yksikköä.

Tammikuussa avattiin Seinäjoelle uudistunut Rosso ja täysin uusi ravintola Fafa’s, ja huhtikuussa valmistui S-market Pajuluoma. Hyllykallion Prisman mittava uudistus aloitettiin keväällä kauppakäytävältä, josta S-Pankki sekä Emotion ja Prisman parturi-kampaamo saivat uudet tilat. Sen jälkeen käytiin läpi koko Prisma, joka valmistui lokakuussa. Marraskuussa puolestaan avattiin Kauhavalle uusi liikekeskus ja loppuhuipennukseksi vielä S-market Kortesjärvi – jossa paikkakunnan ainoa kauppa sai kaipaamansa isommat tilat.

Oma tekeminen kunnossa

Eepee investoi toimipaikkaverkostoonsa vuonna 2019 kaikkiaan 16,8 miljoonaa euroa, ja samalla henkilöstömäärä kasvoi noin 50 henkilöllä. Se näkyy luonnollisesti myös vuoden talousluvuissa. Eepeen kokonaismyynti oli 480,2 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 11,6 miljoonaa euroa.

Neljästä toimialasta suurin nousija oli marketkauppa, jossa varsinkin päivittäistavarakauppa onnistui erinomaisesti ja kasvoi neljä prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Matkailu- ja ravintolakaupassa vuoden menestyjäksi nousi erityisen hyvin onnistunut loppuvuosi ja pikkujoulukausi. Liikennemyymäläkaupassa polttonesteiden myynti laski 6,5 prosenttia, mutta
ABC-ravintolakauppa kasvoi yli neljä prosenttia. Autokaupassa puolestaan satsaukset vaihtoautokauppaan kasvattivat vaihtoautojen myyntiä liki 30 prosenttia.

Vuoden aikana säät eivät tukeneet sesonkeja, mutta myynnit pitivät pintansa, vaikka vastassa olivat edellisvuoden hellekesän ja kunnon talven huippuluvut. Seinäjoella marraskuussa avattu Ideapark kiristi kilpailutilannetta, johon valmistauduimme omilla uudistuksillamme. Loppuvuoden menestys osoitti, että kaikki se työ osui oikeaan.

Uudistustahti jatkuu

Vuonna 2020 sama investointitahti jatkuu. Jos 2019 rakennettiin ennätysmäärä uutta, vuonna 2020 uudistetaan olemassa olevaa. Pelkästään marketkaupan listoilla on seitsemän uudistuvaa myymälää. Ajan hengessä teemme mittavan investoinnin myös ruuan verkkokauppaan, jolle tulee uudet tilat Hyllykallion Prisman yhteyteen keväällä. Meillä on hyvä vire päällä. Siitä kertovat myös valtakunnalliset asiakas- ja henkilöstötyytyväisyysmittaukset, joissa yksikkömme ovat vuoden mittaan keränneet useita kärkisijoja. Tällä asenteella on hienoa jatkaa vuotta 2020.

Kimmo Simberg
toimitusjohtaja

Eepeen vuosi

Eepeen satsaukset myymäläverkostoon näkyivät vuoden 2019 tuloksessa kasvaneina myynteinä. Verollinen kokonaismyynti oli 480,2 miljoonaa euroa, joka kasvoi edellisestä vuodesta 8,3 miljoonaa euroa eli 1,8 prosenttia. Konsernin operatiivinen tulos kuitenkin laski 11,6 miljoonaan euroon edellisvuoden 14,6 miljoonasta eurosta. Liiketoiminnan tulos ennen veroja oli 11,8 miljoonaa euroa, mikä edellisvuonna oli 13,5 miljoonaa euroa.

480,2

Eepeen kokonaismyynti vuonna 2019

11,6

Operatiivinen tulos 2019

11,8

Ylijäämä ennen veroja

-3,0

Edellisvuotta heikompi

-1,7

Edellisvuotta heikompi

2019 - 480,2 MEUR0%
2018 - 471,9 MEUR0%
2017 - 541,7 MEUR0%
2016 - 535.8 MEUR0%
2015 - 533,8 MEUR0%
+8,3

Kasvua edellisvuodesta

471,9

Eepeen kokonaismyynti vuonna 2018

+4,5%

Vertailukelpoisesti edellisvuotta parempi

14,6

Operatiivinen tulos 2018

+4,1

Edellisvuotta parempi

13,5

Ylijäämä ennen veroja

+6,1

Edellisvuotta parempi

2018 - 471,9 MEUR0%
2017 - 541,7 MEUR0%
2016 - 535,8 MEUR0%
2015 -533,8 MEUR0%
2014 - 560,4 MEUR0%

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa -konserni numeroin

2019 2018 2017 2016 2015
Myynti milj.€ 480,2 471,9 541,7 535,8 533,8
Bonusmyynti, milj.€ 320,4 320,8 362,4 345,2 340,2
Bonusmyynnin osuus % 67,1 68,2 66,9 65 64
Liikevaihto milj.€ 395,6 387,5 444,6 438,7 437,2
Suunnitelmapoistot milj.€ 10,4 9,8 10 9,8 9,9
Operatiivinen tulos, milj.€ 11,6 14,6 10,5 10,5 10,1
Ylijäämä ennen veroja milj.€ 11,8 13,5 7,4 10,5 9,5
Rahoitustulos milj.€ 20,1 21,7 16,5 18,3 18,1
Välittömät verot milj.€ 2,1 2,9 2,6 2 1,9
Tilikauden ylijäämä milj.€ 9,7 12 4,7 8,5 7,6
Sijoitetun pääoman tuotto % 7,7 9,1 7,2 7,1 6,8
Investoinnit milj.€ 16,8 18,7 10 6,8 6,3
Taseen loppusumma milj.€ 188,3 190,4 197,3 198,9 202,8
Omavaraisuusaste % 78,8 74 66,7 65 60
Asiakasomistajien määrä 92 531 91 816 89 963 83 794 79 501
Ao-talouspeitto % 74,1 73,8 73,2 72 71,2
Bonus milj.€ 13,4 13,5 14 14,9 14,3
Osuusmaksun korko milj.€ 0,4 0,4 1,6 1,5 1,5
Ylijäämän palautus milj.€ 2,1 1,4 0 0 0

Myynnit toimialoittain 2019

Marketkauppa

364,0

MEUR

+11,1

MEUR (+ 3,1 %)

Liikennemyymälä- ja
polttonestekauppa

79,1

MEUR

-3,2

MEUR (- 3,8 %)

Matkailu- ja
ravitsemiskauppa

22,3

MEUR

-0,4

MEUR (- 1,8 %)

Auto- ja autotarvikekauppa

12,1

MEUR

+1,1

MEUR (+ 10,6 %)

Eepeen palveluverkosto 2020

Alahärmä

S-market, ABC-automaattiasema

Kortesjärvi

S-market, ABC-automaattiasema

Vimpeli

S-market, ABC-automaattiasema

Alajärvi

S-market, ABC-asema, Hesburger

Ylihärmä

S-market, ABC-automaattiasema

Kauhava

S-market, ABC-asema

Ylistaro

S-market, ABC-automaattiasema

Lapua

S-market, Sale, ABC-asema

Kuortane

S-market, ABC-automaattiasema

Lehtimäki

S-market, ABC-automaattiasema

Soini

S-market, ABC-automaattiasema

Ähtäri

S-market, ABC-asema

Töysä

Sale, ABC-automaattiasema

Alavus

S-market, ABC-asema, Hesburger

Peräseinäjoki

S-market, ABC-automaattiasema

Seinäjoki

S-market (5 kpl), ABC-automaattiasema ja ABC-asema (2 kpl), Pub Wilson, Lakeus Matador, Amarillo, Fafa's, Rosso, Hesburger, Karma, Sokos Hotel Lakeus ja Vaakuna, Sale

Nurmo

Prisma, Prisma Parturi-Kampaamo, Pizza Buffa, Presso, Hesburger, SpiceIce, S-Etuhuolto, Ess Autotalo, Ess Katsastus, S-market, Emotion, ABC-automaattiasema ja ABC CarWash

Jalasjärvi

S-market, ABC-asema

Kurikka

S-market, ABC-automaattiasema

Ilmajoki

S-market, ABC-asema

Koskenkorva

S-market, ABC-automaattiasema

Jurva

S-market, ABC-automaattiasema

Kauhajoki

S-market, ABC-asema ja ABC CarWash, Hesburger

Närpiö

S-market, ABC-automaattiasema

Teuva

S-market, ABC-asema ja ABC CarWash

Kaskinen

Sale, ABC-automaattiasema

Kristiinankaupunki

S-market, ABC-asema, Sale, Hesburger

Karijoki

Sale, ABC-automaattiasema

Isojoki

S-market, ABC-automaattiasema

Lapväärtti

Sale

Eepeen palveluverkosto 2020

Näytä Eepeen toimialueet

Alajärvi

S-market, ABC-asema, Hesburger

Lehtimäki

S-market, ABC-automaattiasema

Alavus

S-market, ABC-asema, Hesburger

Töysä

Sale,
 ABC-automaattiasema

Ilmajoki

S-market, ABC-asema

Koskenkorva

S-market, ABC-automaattiasema

Isojoki

S-market, ABC-automaattiasema

Jalasjärvi

S-market, ABC-asema

Karijoki

Sale,
 ABC-automaattiasema

Kaskinen

Sale,
 ABC-automaattiasema

Kauhajoki

S-market, ABC-asema ja ABC-CarWash, Hesburger

Kauhava

S-market, ABC-asema

Alahärmä

S-market, ABC-automaattiasema

Kortesjärvi

S-market, ABC-automaattiasema

Ylihärmä

S-market, ABC-automaattiasema

Kuortane

S-market, ABC-automaattiasema

Kurikka

S-market, ABC-automaattiasema

Jurva

S-market, 
ABC-automaattiasema

Kristiinankaupunki

S-market, ABC-asema, Sale, Hesburger

Lapua

S-market, Sale, ABC-asema

Lapväärtti

Sale

Närpiö

S-market, ABC-automaattiasema

Seinäjoki

S-market (5 kpl), ABC-automaattiasema (2 kpl) ja liikennemyymälä, Pub Wilson, Lakeus Matador, Amarillo, Fafa’s, Rosso, Hesburger, Karma, Sokos Hotel Lakeus ja Vaakuna, Sale

Nurmo

Prisma, Prisma Parturi-Kampaamo, Pizza Buffa, Presso, Hesburger, SpiceIce, S-Etuhuolto, Ess Autotalo, Ess Katsastus, S-market, Emotion, ABC-automaattiasema ja ABC CarWash

Ylistaro

S-market, ABC-automaattiasema

Peräseinäjoki

S-market, ABC-automaattiasema

Soini

Sale, 
ABC-automaattiasema

Teuva

S-market,
 ABC-asema ja ABC-CarWash

Vimpeli

S-market, ABC-automaattiasema

Ähtäri

S-market, ABC-asema

TOIMINNAN TARKOITUS


Tuotamme kilpailukykyisesti ja kannattavasti

monipuolisia palveluja ja etuja asiakas-
omistajillemme.

VISIO


Asiakasomistajiemme ykkösvalinta

– Ylivoimaista hyötyä ja parasta
palvelua omasta kaupasta.

ARVOT


Osuustoiminnallisuuteen
perustuvat arvot ohjaavat toimintaamme.

Välittävä työpaikka kannustaa kehittymään

Eepee rakentaa innostavaa työpaikkaa välittämällä työkavereista, arvostamalla ja kannustamalla. Perusasioiden eteen tehdään töitä esimiehiä tukemalla ja työhyvinvointiin panostamalla.

Vuonna 2019 Eepee sijoittui pronssille Suomen innostavimpien työpaikkojen vertailussa suurten organisaatioiden sarjassa.

Tunnustus perustuu tutkimusyritys Eezy Spirit Oy:n sadoissa suomalaisissa organisaatioissa toteuttamiin henkilöstötutkimuksiin. Suomen innostavimmissa työpaikoissa on omistautunut henkilöstö, joka on sitoutunut yrityksen arvoihin ja valmis myös ylimääräisiin ponnistuksiin organisaatiolle tärkeiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Eepeessä nähdään, että hyvä yhteistyö ja luottamus henkilöstön, esimiesten, johdon ja tukitoimintojen välillä on kaiken a ja o. Tähän on yli 1 200 eteläpohjalaisen työyhteisössä panostettu tietoisesti, sillä kun työntekijät voivat hyvin, se näkyy suoraan myös asiakas- tyytyväisyydessä.

1203

Eeepeeläistä vuoden 2019 lopussa

915

Henkilöä vakituisessa työsuhteessa

31 %

Kokoaikaisia vakituisista työsuhteista

50 uutta työpaikkaa

Eepee on maakunnan suurin palvelualojen työllistäjä. Eepeeläisten lukumäärä oli vuoden 2019 lopussa 1 203 henkilöä. Henkilöstömäärä kasvoi 50 henkilöllä, kasvua tuli uusista yksiköistä, kuten S-market Pajuluoman ja ABC Kauhavan avauksesta.

Osaavien ammattilaisten saatavuus on Eepeelle elinehto, ja ammatillisissa oppilaitoksissa kouluttautuu suurin osa tulevista eepeeläisistä. Siksi myös oppilaitosyhteistyö ja sen vahvistaminen on arvokasta.

Sadat maakunnan nuoret saavat ensikosketuksen osuuskauppaan ja ylipäänsä työelämään Eepeen toimipaikoissa käydyillä tet-jaksoilla, työssäoppimis- ja työharjoittelujaksoilla tai kesätöissä.

377

Kausityöntekijää kesällä 2019

353

Harjoittelijaa kesällä 2019

Monenlaisia urapolkuja

S-ryhmän toimipaikat eri puolilla maakuntaa ja myös ympäri Suomen tarjoavat monenlaisia vaihtoehtoja niin paikkakunnan, työtehtävän kuin alan vaihtajille. Henkilöstöstä osa tulee Eepeen yksiköihin käymään vain, kuten töihin opiskelun ajaksi. Toiset jäävät pidemmäksi ajaksi ja etenevät urallaan. Eepee on mielellään mukana ja tukemassa molemmilla poluilla.

Eepee huolehtii aktiivisesti myös henkilöstön osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Se on tärkeää Eepeen kaltaisessa organisaatiossa, jossa erilaisten asiakaspalvelutehtävien rooli on merkittävä. Kouluttautumista tukemalla pyritään edistämään esimerkiksi työssäjaksamista.

Vuoden aikana alkaneet projektit ja hankkeet muun muassa eri järjestelmien ja toimintamallien käyttöönottoihin liittyen tulevat näkymään vahvasti henkilökunnan koulutustarpeessa vuonna 2020. Koulutuksissa hyödynnetään paljon uusia sähköisiä kanavia perinteisten verkkokoulutusten tai paikan päällä pidettävien koulutusten lisäksi.

Asiakasomistajuus

Eepeellä oli vuoden 2019 lopussa 92 531 asiakasomistajaa. Määrä kasvoi vuoden aikana 715 henkilöllä, ja talouspeitto toimialueella nousi yli 74 prosenttiin.

Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuoden aikana yhteensä 16,3 miljoonalla eurolla eli keskimäärin 176 eurolla jäsentä kohden. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 13,4 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin ylijäämänpalautusta 2,1 miljoonaa euroa ja osuuspääoman korkoa 0,4 miljoonaa euroa. Bonusmyynti asiakasomistajille oli 320 miljoonaa euroa, joka on 67 prosenttia Eepeen kokonaismyynnistä.

92531

Asiakasomistajien määrä vuoden 2019 lopussa (+715)

16,3

Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuonna 2019

S-Pankin vuosi 2019

3,0

Miljoonaa asiakasta

2,3

Miljoonaa kansainvälistä maksukorttia

5,9

Miljardia euroa talletuksia

S-Pankki

Vuonna 2019 S-Pankin tuotot yhteensä olivat 168,1 miljoonaa euroa (153,1) ja liikevoitto 29,0 miljoonaa euroa (17,1). Talletuskanta oli vuoden lopussa 5,9 miljardia euroa (5,8) ja luottokanta 4,8 miljardia euroa (4,2). Hallinnoitavat varat olivat 9,1 miljardia euroa (7,6).

Vuoden 2019 lopussa S-Pankilla oli 3,0 miljoonaa asiakasta. Heillä oli käytössään noin 2,3 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia. Verkkopankin ja S-mobiilin käytön mahdollistavat pankkitunnukset oli vuoden loppuun mennessä ottanut käyttöönsä 2,0 miljoonaa asiakasta.

S-Pankin ja S-ryhmän palvelut yhdistävästä S-mobiili-sovelluksesta julkaistiin uusi versio huhtikuussa. Sovelluksella on jo yli miljoona käyttäjää, ja vuoden 2019 lopussa 89 prosenttia kaikista kirjautumisista S-Pankin sähköisiin palveluihin tapahtui S-mobiilissa.

S-Pankin taustalla on vahva osuustoiminnallinen arvomaailma. Keväällä suomalaiset arvioivat S-Pankin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi jo seitsemännen kerran peräkkäin Euroopan laajimmassa vastuullisuustutkimuksessa.

S-Pankin omistavat SOK (37,5 %), S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat (37,5 %), LähiTapiola Vahinkovakuutus (10 %), LähiTapiola Henkiyhtiö (3,5 %), LähiTapiolan alueyhtiöt (10 %) ja Elo (1,5 %).

Sidosryhmäyhteistyö ja sponsorointi

Eepee tuki kulttuuria, urheilua ja yhteiskunnallista toimintaa vuonna 2019 yhteensä lähes 0,4 miljoonalla eurolla.

Eepee osallistuu aktiivisesti alueensa elinvoimaisuuden kehittämiseen muun muassa maakunnan osaamista ja kilpailukykyä vahvistavassa Etelä-Pohjanmaan korkeakouluverkosto Epanetissa. Yhteistyössä maakunnan oppilaitosten kanssa järjestetään harjoittelu- ja työssäoppimispaikkoja, ammattitutkintoon tähtääviä oppisopimuskoulutuksia ja muita yhteisiä hankkeita.

Eepee tekee yhteistyötä paikallisten lasten ja nuorten liikunta- ja vapaa-ajan harrastustoimintaa järjestävien tahojen kanssa. Eepee jatkoi Lasten Päivän Säätiön tukemista osana S-ryhmän valtakunnallista sopimusta.

Kulttuuriyhteistyötä tehdään muun muassa Seinäjoen kaupunginteatterin, Vauhtiajojen, Provinssin, Seinäjoen Tangomarkkinoiden, Ilmajoen Musiikkijuhlien ja Lapua Festivalsin kanssa.

394659 €

SPONSOROINTIIN JA TALOUDELLISEEN TUKEEN VUONNA 2019

Motivoitunut henkilöstö luo kasvupohjan vastuullisuudelle

Eepeen vastuullisuus kasvaa henkilöstön ja asiakasomistajien hyvinvoinnista. Kun henkilöstö on motivoitunut tekemään vastuullisia arjen tekoja, se vaikuttaa yli 1 200 työntekijän voimalla läpi suuren organisaation. Vastuullisuudesta on muodostunut meille sisäänrakennettu toimintakulttuuri, joka ohjaa valintoja eettisesti ja ympäristön hyvinvointia edistäen.

Työtä maakunnan parhaaksi

Olemme maakunnan suurin palvelualojen työllistäjä. Hyvällä yhteishengellä ja henkilöstöä kouluttamalla pystymme vaikuttamaan hyviin asiakaskokemuksiin. Olemme vahvasti ajan hermolla ja toimimme niin, että kuluttajat voivat valita ostoksensa mahdollisimman vastuullisesti.

Suosimme ostoissamme lähituottajia ja pidämme huolta, että myös yhteistyökumppanimme ovat sitoutuneet vastuullisuuden periaatteisiin. Yhteistyö oman maakunnan yrittäjien kanssa tuo logistista säästöä ympäristölle ja lisää alueellista hyvinvointia – samoin kuin tiivis toimipaikkaverkostomme, joka kattaa myös pienemmät paikkakunnat.

Tekoja ilmaston puolesta

Eepeessä ja koko S-ryhmässä on jo pitkään kiinnitetty huomioita toiminnan ympäristövaikutuksiin. Uusi konkreettinen toimi on S-ryhmän Iso Juttu -ilmastokampanja, jonka tavoitteena on koota yhteen S-ryhmän kumppaniyritykset ja vähentää yhdessä ilmastoa lämmittäviä päästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Eepee on investoinut viime vuosina erityisesti liikekiinteistöjen energiansäästöön ja säätötekniikkaan osana toimipaikkaverkoston kehittämistä. Uusiin liikekiinteistöihin on asennettu esimerkiksi aurinkopaneeleja. Lisäksi modernisoimme kylmälaitteita ja valaistusta sekä hyödynnämme tehokasta ilmanvaihto- ja muuta kiinteistöautomatiikkaa.

Tulos palaa asiakasomistajalle

Investoimalla puhtaaseen energiaan vähennämme hiilidioksidipäästöjä. Ruokahävikkiä on vähennetty esimerkiksi elintarvikkeiden ilta-alen ja ruokajakelun avulla. Jätteiden käsittelyssä ja lajittelussa käytämme kehittynyttä tekniikkaa.

Vastuullinen toimintamme tekee hyvää niin ihmisille, ympäristölle kuin liiketoiminnalle. Kustannustehokkuudella tienattu hyvä lähtee edelleen kiertämään, kun toiminnan tulos käytetään osuuskauppahengen mukaisesti asiakasomistajien palkitsemiseen ja oman maakunnan investointeihin.

Vastuullisuusraportointi

Eepeen vastuullisuustiedot vuodelta 2019 sisältyvät S-ryhmän keväällä 2020 julkaistavaan vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen. Katsauksessa käsitellään muun muassa S-ryhmän sosiaalista, taloudellista ja ympäristövastuuta.

S-ryhmä

S-ryhmä on merkittävä suomalainen, osuustoiminnallinen kaupan alan yritysryhmä. Se muodostuu Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) ja sen tytäryhtiöistä sekä 19 alueosuuskaupasta ja kuudesta paikallisosuuskaupasta. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Ryhmän päämääränä on tarjota asiakasomistajilleen kaikkialla Suomessa monipuoliset palvelut ja laaja toimipaikkaverkosto. Kaiken toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan palvelutarpeet ja arjen helpottaminen hyödyllisten palveluiden ja etujen avulla.

S-ryhmän missio kuuluu: ”Teemme yhdessä paremman paikan elää”.

S-ryhmän visio on puolestaan: ”Ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta”.

Toiminnan selkärankana ovat arvot:

  • Olemme asiakasta varten.
  • Kannamme vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä.
  • Uudistamme jatkuvasti toimintaamme.
  • Toimimme tuloksellisesti.

S-ryhmän liiketoiminta

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä rautakauppa. Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja.

Prisma, S-market, Sale, ABC, Sokos Hotels ja lukuisat muut suomalaisille tutut ketjut ovat S-ryhmän toimipaikkoja. Kotimarkkinoiden lisäksi Prismat ja Sokos Hotellit palvelevat Venäjällä ja Virossa.