Ess Autotalo sai harjoittelijan Peugeotin juurilta

Erasmus-vaihto toi automekaanikoksi opiskelevan Maxime Carrierin kuukaudeksi tutun merkin pariin Ess Autotalolle Seinäjoelle.

Automekaanikoksi opiskeleva ranskalainen Maxime Carrier (18) on purkanut ammottavan aukon Seinäjoen S-Etuhuoltoon tuodun Peugeotin apukuljettajan jalkatilaan. Lämmityslaitteen moottori pitää outoa ääntä ja koko osa täytyy vaihtaa.

– Vika löytyi helposti. Nämä ovat minulle tuttuja autoja, hän sanoo.

Carrier opiskelee alaa Pierre Boulangerin ammatillisessa oppilaitoksessa kotikaupungissaan Clermont-Ferrandissa Keski-Ranskassa. Siellä hänet on lisäksi valittu 13 opiskelijan ryhmään, josta Peugeot kouluttaa omalle merkilleen osaajia yhteistyössä oppilaitoksen kanssa.

Nuoren miehen Peugeot-osaamisesta antaa kiitoksen myös Ess Autotalon jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju.

– On hienoa, että saimme meidän merkkiimme perehtyneen ja siitä oikeasti kiinnostuneen opiskelijan. Samalla meillä koko tiimi saa uutta näkökulmaa työhönsä. Meillä kaikilla on opittavaa ainakin siitä, miten Maxime tutkii ja hyödyntää erilaisia valmistajan ohjeistuksia. Esimerkiksi huolto-ohjelmaa noudatetaan meilläkin järjestelmällisesti, mutta hän on selvästi oppinut olemaan vieläkin tarkempi, Harju toteaa.

Itsenäisyys opettaa

Carrier päätyi Seinäjoelle ja Ess Autotaloon kuuden nuoren Erasmus-opiskelijaryhmässä, yhteistyössä Sedun kanssa. Matkassa on mukana kaksi muuta mekaanikko-opiskelijaa sekä yksi autonkuljetusalan ja kaksi logistiikka-alan opiskelijaa. Lisäksi ryhmän tukena on koko kuukauden ajan ollut vaihtuva opettajakaksikko heidän omasta oppilaitoksestaan.

Marraskuun musta loska ei säiden puolesta ole toivottanut porukkaa parhaalla mahdollisella tavalla tervetulleeksi, mutta opettajat Virginie Mezy ja Celine Pons vakuuttavat, että ryhmä on viihtynyt.

– Täällä opiskelijalle annetaan työ käteen ja mahdollisuus hoitaa se alusta loppuun asti itse. Se opettaa kantamaan vastuuta ja antaa onnistumisen tunteen. Tuo taitaa olla suurin ero meidän opiskelukulttuuriimme verrattuna, sanoo Mezy.

Samalla Carrier on kokenut, että työtahti on ollut rennompi.

– Täällä minulle annetaan aikaa löytää asioihin ratkaisu. Meillä korjaamoilla on aina hirveä kiire, hän sanoo.

Harjoittelun kautta töihin

Autoala on Carrierille intohimo, joka syttynyt jo pikkupoikana hänen isänsä ja isoisänsä jalanjäljissä. Seuraavaksi hän aikoo suorittaa raskaan kaluston kuljettajatutkinnon, jonka jälkeen voisi olla suurimman haaveen täyttämisen aika: mekaanikon työ ralliautojen parissa.

Neljän viikon tutustumisen perusteella Carrierille olisi tosin Suomessakin työtä tarjolla.

– Työstään innostuneita ja aktiivisia mekaanikkoja tarvitaan, joten työhakemusta vaan tulemaan, hymyilee Harju.

Tuo ei ole vain kohteliasta puhetta, sillä Ess Autotalon nykyisestä henkilökunnasta 75 prosenttia on tullut taloon töihin harjoittelun kautta. Harju nostaa esimerkiksi Susanna Lehtiniemen, joka teki Ess Autotalossa ensin harjoittelujakson SeAMKin auto- ja työkonetekniikan opintojaan varten. Nyt hän työskentelee osa-aikaisena työn vastaanottajana opiskelujen ohessa ja keväällä odottaa valmistuminen.

– Vuosittain on useampi harjoittelija talossa ja moni heistä jää tai palaa takaisin, Harju toteaa.

Avainsanat: