Lähimaksu on tätä päivää

Yhä useampi vilauttaa maksukorttiaan päätteeseen koodin näppäilyn sijaan. Lähimaksun suosion kasvu näkyy myös Hyllykallion Prismassa.

S-Pankin myyntipäällikkö Antti Eronen kertoo, että lähimaksun käyttäjien määrä on vuodessa kasvanut 30 prosentilla. Osuus kaikista maksuista oli heinäkuussa lähes puolet (47 %) kaikista Debit-ostotapahtumista, ja lähimaksua käyttäviä asiakkaita oli S-ryhmän kaupoissa ja palveluissa jo lähes 600 000.

– Suosio on kyllä valtava ja se kasvaa edelleen. Kun vertaa vuosia 2015 ja 2017, niin lähimaksutapahtumat ovat lähes 15-kertaistuneet, hän havainnollistaa.

Osaa kasvusta selittää myös se, että lähimaksaminen S-Etukortti Visa -yhdistelmäkorteilla yleistyi. Hyllykallion Prismassa asioiva Riikka Luukkanen käyttää lähimaksuun yhdistelmäkorttia, jossa on S-Etukortti ja pankkikortti samassa.

– Lähimaksun etuja ovat nopeus ja helppous, maksan sillä aina kun vain on mahdollista.

Riikalle Prismasta on tullut tuttu kauppa, josta tavarat löytyvät nopeasti ja helposti. Hän on myös huomannut, että hinnat ovat edullisemmat kuin naapurikaupoissa.

Emma-Veera Järvistö suosii lähimaksamista silloin, kun se vain on neljän lapsen äitinä ostoksissa mahdollista. Hänestä tuo maksutapa on kätevä pienissä ostoksissa.

– Tykkään käydä Prismassa, koska siellä on hyvä valikoima ja se on edullinen. Lisäksi on hyvä, että saman katon alta löytyy muitakin palveluja, kuten esimerkiksi apteekki ja parturi, hän toteaa.

Myös Jonne Ojala kuuluu lähimaksua hyödyntävien jatkuvasti kasvavaan joukkoon.

– Melkein aina käytän lähimaksua. Prismassa on monipuolinen valikoima, hän kehuu.

 Uutuuksia nopealla tempolla

Hyllykallion Prismassa kassalla työskentelevä Seija Kaukola vahvistaa, että heillä todella moni käyttää nykyään päivittäisissä ostoksissa lähimaksua.

– Se on pienissä ostoksissa tosi kätevä. Varmaan noin 95 prosenttia asiakkaista käyttää niissä lähimaksua, jos ei enempikin, hän lisää.

Toinen muutos ostokäyttäytymisessä Kaukolan mukaan on, että ihmiset ostavat enemmän valmiita tuotteita kuin ennen. Hänen kollegansa Meri Myllymäki täydentää, että ostoskoreissa näkyy myös paljon trendituotteita, kuten esimerkiksi Härkistä.

Marika Taka-aho kertoo, että nykyään uutuuksia tulee kauppaan entistä nopeammalla tempolla.

– Monesti sitä havahtuu kassalla, että onko meillä tuollaistakin myynnissä, hän kertoo hymyillen.