Prisman uusi ilme toi heti kasvua

Prisman lokakuun lopussa valmistunut muodonmuutos näkyi heti myynneissä: päivittäistavaran ja pukeutumisen päivämyynnit ovat kasvaneet 15–20 prosenttia edellisvuodesta. Tavaratalonjohtaja Mikko Sihto esittelee uudistuksen kohokohdat.

1 Sisustusmaailma. Sisustusosastosta tuli sisäänheittäjä koko kaupalle Rautaprisman puoleiselle sisääntuloportille. Sisään näkee jo kauppakäytävältä, kun seinämään laitettiin ikkuna. Osastolla on nyt paljon mahdollisuuksia tehdä näyttäviä esillepanoja. Tavoitteenamme on myös hakea tältä osastolta kasvua.

2 Pikakassat. Ne eivät vähennä henkilökunnan tarvetta, sen tiedämme kolmen viikon seurannan jälkeen. Asiakaspalvelun kannalta ne ovat kuitenkin tärkeät, sillä ne tarjoavat asiakkaillemme vaihtoehdon. Itsepalvelun haluaa nähtävästi valita moni sellainenkin, jolla on kärryssään isot ostokset.

3 Sushibaari. Tässä yhdistyvät kaksi ajan ilmiötä, joissa meidän on hyvä olla mukana: ravintola kaupan sisällä ja sushit. Meillä onkin kunnia olla alueemme ensimmäinen kauppa, jossa sushit valmistetaan paikan päällä. Yhteistyökumppaninamme toimii tamperelainen Itsudemo ja susheja myydään parhaina päivinä jo 4 000–5 000.

4 Ruokatori. Ruokatorin kehittäminen alkoi maaliskuussa, jolloin toiminta siirtyi Apetitilta meidän omaksi tekemiseksi. Uudistuksen yhteydessä hankittiin esimerkiksi oikea grilli, jossa kanat paistuvat todella maukkaiksi. Lisäksi uutta on herkkualue, jossa myydään muun muassa Stockmannilta S-ryhmään siirtyneen Food Market Herkun ja Atrian Ridderheimsin tuotteita.

5 Hevi. Hedelmä- ja vihannesosastolla tehtiin yksi kaupan suurimmista muutoksista. Osasto sai lisää tilaa, kattoon lisättiin kohdevaloja, kalusteita yksinkertaistettiin ja alueelta poistettiin mainoskyltit. Näin itse tuotteet tulevat paremmin esiin. Lisäksi vastasimme tuoreuden ja helppouden trendeihin hankkimalla mehunpuristus- ja ananaksen pilkkomiskoneet.

6 Lisää tuotelaatuja. Tämä pätee kaikkiin päivittäistavaraosaston tuoteryhmiin, sillä tällä hetkellä asiakkaat haluavat todella paljon vaihtoehtoja. Päivittäistavaraosasto sai uudistuksessa 700–800 neliötä lisää tilaa.

7 Osastot kohderyhmittäin. Lasten vaatteet ja lelut yhdistettiin omaksi lastenmaailmaksi. Samoin perus- ja sport-pukeutumisen osastot ja jalkineet yhdistyivät omaksi kokonaisuudekseen. Muutos on ollut selvästi asiakkaiden mieleen, sillä näidenkin tuotteiden myynti on kasvanut uudistuksen jälkeen 15–20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

8 Kodinkoneet ja viihde. Isot koneet siirrettiin peräseinälle ja pienemmät käytävän viereen. Näin ilme keveni sielläkin.

9 Rautaprisma. Täälläkin jokainen ruuvi ja mutteri vaihtoi paikkaa. Puutavara saatiin kylmästä varastosta sisään, kun varasto konttorin alta muutettiin myymälätilaksi. Meillä on alueemme suurin valikoima valaisimia ja tapetteja, ja sen ovat myös asiakkaat huomanneet. Siksi myös niille järjestettiin uudistuksessa paraatipaikat.

10 Kauppakassi-palvelu. Kunhan rakennusluvat saadaan kuntoon, seuraavaksi tartutaan tähän. Tarvitsemme 300 neliön varaston, jotta pystymme luomaan ruuan verkkokaupasta toimivan. Se tulee sijaitsemaan päivittäistavaraosaston päädyssä nykyisen kylmäkaappirivistön takana. 

Avainsanat:
,