Marketkauppa

Marketkauppa

Uudet marketit tuovat työpaikkoja

Marketkaupan vuosi oli kokonaisuutena jälleen hieman edellisvuotta parempi. Eepeen kaupoissa kävi 14,5 miljoonaa asiakasta, mikä on 200 000 enemmän kuin edellisvuonna. Erityisen vilkkaasti kävi kesäkauppa eli osasimme varautua hyvin lämpimän kesän asiakasvirtaan.

Kaupat onnistuivat niin tulosluvuissa kuin asiakastyytyväisyydessä, jossa sijoitumme jälleen osuuskauppojen vertailussa ykköseksi. Myynnit koko toimialalla kasvoivat 3,6 prosenttia. Päivittäistavarakauppa kasvoi 3,3 prosenttia ja käyttötavarakauppa laski 0,5 prosenttia.

Vuoden mittaan vahvistui myös myymäläverkosto. Sale Karijoki muutti uusiin tiloihin elokuussa ja S-market Tanelinranta marraskuun lopussa. Karijoella Salen merkitys paikkakunnan ainoana kauppana on suuri. Samoin Seinäjoen Tanelinrannassa asukkaat olivat tyytyväisiä, kun saivat kauppansa takaisin reilun vuoden tauon jälkeen.

Uudet yksiköt ovat tuoneet kymmeniä uusia työpaikkoja ja sama tahti jatkuu 2019, kun rakenteilla olevat yksiköt valmistuvat: S-market Pajuluoma keväällä Seinäjoelle sekä S-market ja Lähi-ABC loppuvuodesta Kauhavalle.

Kivijalka vie digiaikaan

Asiakastyytyväisyyttä, laatua ja työn tekemisen sujuvuutta Eepeen marketeissa on vuoden mittaan terävöitetty systemaattisesti Kivijalka- ja Laadun kolmiloikka -projekteissa.

Kivijalka on Eepeen oma projekti, jossa on päivitetty kauppojen tilankäyttöä, järjestelmiä ja osaamista digiaikaan. Kolmiloikka taas on ponnistus, jonka käyvät läpi kaikki S-ryhmän vähittäiskaupan yksiköt. Siinä on askellettu aidon hymyn, hedelmä- ja vihannesosaston laadun sekä tavaravirran ja valikoimien hallinnan edistämiseksi.

Toiminnallisten uudistusten ohessa huolehdimme jatkuvasti tilojen energiatehokkuudesta ja pyrimme muun muassa siihen, että kylmälaitteistot uusittaisiin noin 10–15 vuoden välein. Näin voimme säästää jopa 30 prosenttia energiakulutuksessa.

Vuoden 2019 myynteihin haemme kasvua erityisesti uusista myymälöistämme. Luotamme kaupan näkymiin ja jatkamme hyvin alkanutta matkaa kohti entistä parempaa palvelua.

Eepeen marketkaupan verkostossa oli vuoden 2018 lopussa yksi Prisma, 28 S-marketia, seitsemän Salea ja yksi Emotion-myymälä.

3,6 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Vastuullisuus:

Uusi Sale toi valoa Karijoelle

Sale jäi ainoaksi Karijoen kaupaksi noin vuosi sitten, kun naapurin M-Market laittoi ovensa kiinni. Tämän jälkeen uutinen Salen uudistuksesta kuulosti erityisen hyvältä myös Karijoen kunnanjohtajan Marko Keski-Sikkilän näkökulmasta.

Lue kokonaan >

– Kunta ilman kauppaa, kyllä silloin sammutellaan jo valoja. Tämä oli Eepeeltä upea satsaus, joka merkitsee paljon meille kaikille. Toivon todella, että asukkaat nyt myös käyttävät ahkerasti oman kaupan palveluja, hän sanoo.

Karijokelaisista jopa 80 prosenttia on Eepeen asiakasomistajia. Paluumuuttaja Eero Pihlajaviita odottaa oman kylän kaupalta tuoreita tuotteita ja perusvalikoimia.

– Mielelläni hankin omasta kaupasta isommatkin tarpeet, jos hinnat pysyvät sopivina. Erikoisliikkeet ovat sitten erikseen ja sellaiset asiat on ihan ok hakea kauempaa, hän sanoo.

Syystä on tyytyväinen myös myymäläpäällikkö Antti Mäkikorpi, joka itsekin paljasjalkaisena karijokelaisena tuntee liki jokaisen asiakkaansa nimeltä. Energiatehokkaassa kiinteistössä on neliöitä noin 600, joista on myymäläkäytössä noin 400.

– Olihan se helpotus meille kaikille, kun Eepee päätyi ihan uuteen. Vanha rakennus oli melkoisen huonossa kunnossa. Nyt saimme sata neliötä lisää tilaa ja uusia tuotteita valikoimiin, Mäkikorpi hymyilee.

353,0

Myynti vuonna 2018

Myynnin kehitys
2018 - 353,0 MEUR0%
2017 - 340,8 MEUR0%
2016 - 332,2 MEUR0%
2015 - 318,5 MEUR0%
2014 - 322,6 MEUR0%
Case:

Kovavolyyminen kauppa Tanelinrantaan

Seinäjoen Tanelinrannan asukkaat saivat lähikauppansa takaisin, kun uusi S-market avasi ovensa marraskuun lopussa. Alue ehti olla ilman kauppaa reilun vuoden, kun siellä aiemmin asiakkaita palvellut Sale jouduttiin purkamaan kosteusvaurion vuoksi.

Lue kokonaan >

– Kovasti on tullut kyselyjä. Uskon, että uudesta myymälästä tulee kovavolyyminen kauppapaikka, marketpäällikkö Tanja Salonsaari hymyili avajaisten alla.

Aiemmin Kortesjärven ja Törnävän yksiköissä marketpäällikkönä työskennellyt Salonsaari on innoissaan uusista tiloista ja yksikön henkilökunnasta, josta osa on ihan uusia eepeeläisiä.

– Meille syntyi iloinen 16 hengen tiimi, joka uskoo avoimeen asiakaspalveluasenteeseen. Kun henkilökunta on näin positiivista, asiakkaillakin on hyvä fiilis tulla ostoksille.

Kaupallinen johtaja Jari Palo kertoo, että Tanelinrannan lähes 1 400-neliöisen myymälän rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota energiatehokkuuteen, kuten muissakin Eepeen uusissa ja uudistettavissa myymälöissä.

Tanelinrannan myymälän katolle asennetaan aurinkopaneelit vuoden 2019 aikana. Vastaavasti kaikki kylmäkalusteet hevi-osastoa lukuun ottamatta ovat ovellisia ja niissä käytetään hiilidioksidia jäähdytysaineena.

– Kylmäjärjestelmästä vapautuva lauhdelämpö otetaan hyötykäyttöön lattialämmityksen kautta. Lisäksi kaikki valaistus niin myymälässä sisällä kuin ulkona on tehty energiaa säästävillä ledeillä, Palo selittää.

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Lähi-ABC on löytänyt paikkansa


Liikenne- ja polttonestekaupan vuosi onnistui kaikissa yksiköissämme. Myynti oli 7,1 prosenttia edellisvuotta parempi. Ravintolakauppa kasvoi 2,9 prosenttia ja polttonestekauppa 1,4 prosenttia. ABC-Marketien myynti puolestaan laski 3,0 prosenttia.

Kasvaneiden myyntien taustalla ovat Lähi-ABC-ketjun erinomainen vastaanotto, pitkä ja lämmin kesä, polttonesteiden kohonnut hintataso, toimialalle uutena tuotteena siirtynyt polttoöljymyynti – sekä palkittu ja kiitetty asiakaspalvelu. Marketmyynnin laskua puolestaan selittävät vapautuneet kauppojen aukiolot.

Varsinkin ravintolakaupan myynnin kehitystä voidaan pitää hyvänä, kun otetaan huomioon ABC Seinäjoen ja Lähi-ABC Kristiinankaupungin mittavat uudistukset. Isojen yksiköiden kevään kiinniolojaksot vaikuttivat yllättävän paljon toimialan vuoden kokonaismyyntiin.

Polttonestekaupassa valtakunnallinen kilpailu oli tiukkaa. Eepee kasvatti volyymiään 1,4 prosenttia ja ABC-ketju 1,0 prosenttia. Liikennepolttonesteissä valtakunnallinen kokonaisvolyymi kasvoi hieman edellisvuodesta. Bensiinin kysyntä laski koko maassa 0,8 prosenttia, kun taas dieselin kysyntä kasvoi 1,6 prosenttia.

24/7 ruokakauppa Seinäjoelle

Suurimman kehitysharppauksen vuoden aikana ottivat Ähtärin, Kristiinankaupungin ja Seinäjoen ABC:t. Ähtärissä asiakasvirtaa toivat erityisesti pandaturistit, Kristiinankaupungissa ja Seinäjoella valoisat uudistukset.

ABC Kristiinankaupungista tuli toukokuussa Eepeen seitsemäs Lähi-ABC. Ravintolan uudistus valmistui sopivasti palvelemaan Porin asuntomessuliikennettä. Ravintolan yhteyteen rakennettiin myös uusi Hesburger, joka on sadan kilometrin säteellä ainoa laatuaan. ABC Seinäjoella puolestaan ABC Market muutettiin Saleksi, ja ravintolaa uudistettiin toimivammaksi. Vapuksi avattu uusi Sale toi Seinäjoen keskustaan ensimmäisen 24/7 avoinna olevan ruokakaupan.

Seuraavaksi uutta verkostoa syntyy Kauhavalle, jossa uuden Lähi-ABC:n ja S-marketin rakentaminen aloitettiin loppuvuodesta. Tarkoitus on, että uusi kauppakeskus päätien varressa on valmis loppuvuodesta 2019.

Eepeen liikennemyymälä- ja polttonestekaupan verkostossa oli vuoden 2018 lopussa kolme ABC-liikennemyymälää, seitsemän Lähi-ABC-asemaa, kaksi Salea, 21 ABC-automaattiasemaa ja kolme ABC CarWash-pesuyksikköä.

7,1 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Vastuullisuus:

Vastuullisuus alkaa mittarikentältä

Kun asiakas saapuu ABC-asemalle, vastuullisuus vaikuttaa jo piha-alueella: Mittarikenttien ja valotornien valot on vaihdettu ledeihin. Ne kirkastuvat automaattisesti, kun joku tulee tankkaamaan autoa.

Lue kokonaan >

– Uusille asemille tulee aurinkopaneelit ja lisäämme sähköautojen latauspisteitä, jatkaa toimialapäällikkö Heli Back.

Kotimaisesta lihasta ABC-ketju antoi asiakaslupauksen reilu kolme vuotta sitten. Sen mukaisesti kaikki ravintoloissa tarjolla oleva liha on kotimaista.

Eepeen kotikenttäetuna on, että Atrian Nurmon tehdas sijaitsee toimialueella. Näin merkittävä osa ravintoloiden ruuista on naapurissa tuotettua, alueen tiloilla kasvanutta. Eepee suosii muutenkin paikallisia ruoantuottajia: esimerkiksi perunat tulevat lähitiloilta.

Hävikki ruotuun

Back nostaa tärkeäksi vastuullisuusteoksi myös hävikin vähentämisen, jossa on johtamismallin avulla saavutettu vuoden mittaan hyviä tuloksia. Päällikkö ja keittiön palveluvastaava tekevät yhteistyössä päivittäisen suunnitelman, jonka perusteella tilataan tarvittava määrä ruokaa.

– Seuraamme liikennemyymälöiden hävikkejä ja jos jollakin ylittyy hälytysraja, siihen reagoidaan. Näin olemme pienentäneet hävikkiä huomattavasti.

Vastuullisuuteen kuuluu myös oikeanlainen jätteiden kierrätys. Eepeessä ympäristöasiat ovatkin osa jokapäiväistä toimintaa ja kehitystyötä.

– Vastuullisuutta on myös se, että siirrymme sisäisessä viestinnässä digitaalisuuteen ja luovumme turhasta paperista.

82,3

Myynti vuonna 2018

Myynnin kehitys
2018 - 82,3 MEUR0%
2017 - 76,8 MEUR0%
2016 - 75,2 MEUR0%
2015 - 81,3 MEUR0%
2014 - 89,0 MEUR0%
Case:

Valoisa Apsi kutsuu tauolle

Lähi-ABC Kristiinankaupungin henkilökunnalla on takanaan vauhdikas vuosi. Kymmenvuotias yksikkö muuntautui Lähi-ABC:ksi ja ravintolan yhteyteen avattiin Hesburger, joka on ainoa laatuaan sadan kilometrin säteellä.

Lue kokonaan >

Keväällä valmistunut uudistus ylitti kaikki odotukset niin taloudellisesti kuin paikan päällä tiskin molemmin puolin. Kaikki oli sopivasti paikoillaan ennen Porin asuntomessuliikennettä.

– Erityisen ylpeä olen siitä, että tila on nyt valoisa, selkeä ja viihtyisä. Oli myös hienoa, että asiakkaiden pitkäaikainen toive Hesburgerista toteutui. Nyt tuntuu kuin se olisi aina ollut täällä, liikemyymäläpäällikkö Henna Keller toteaa.

Henkilökunta sai sanoa painavan sanansa uudistuksessa. Muodonmuutoksen jälkeen myös ristiintyöskentely on korostunut. Keller kehuukin 26 hengen työporukkaansa todellisiksi moniosaajiksi.

– Periaatteemme on, että ketään ei jätetä yksin asiakaspaineen kanssa, hän sanoo.

Kristiinankaupungissa kun ollaan, asiat tehdään aina myös kahdella kielellä. Lisäksi porukassa on työhönoppimisohjelman kautta tulleita englantia puhuvia turvapaikanhakijoita.

– Monikielisyys on pelkästään positiivinen haaste. Pyrimme aina palvelemaan asiakkaan hänen omalla kielellään.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Aurinko sai ihmiset liikkeelle

Matkailu- ja ravitsemiskauppa kylpi onnistumisissa halki koko vuoden, minkä ansiosta vuosi oli myös kaupallisesti ylivoimaisesti paras pitkään aikaan. Majoitusmyynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 7,8 prosenttia ja ravintolakaupan myynti 4,3 prosenttia.

Kaikki Seinäjoen isot tapahtumat saivat aurinkoa ja kasvattivat kävijämääriään, mikä luonnollisesti tarkoitti superkesää myös Eepeen hotelleille ja ravintoloille. Ruokaravintoloille helle ei aina tarkoita hyvää. Meillä isot terassit kutsuivat ihmisiä kuitenkin myös ruokailemaan. Ähtärin pandat puolestaan toivat uuden mielenkiinnon kohteen perhematkailuun.

Vahvaa kesää seurasi onnistunut pikkujoulukausi. Yhteistyö Rytmikorjaamon ja muiden kaupungin tapahtumajärjestäjien kanssa toimi loistavasti. Lisäksi pikkujouluväki tarttui ilolla Eepeen uuteen konseptiin, jossa ravintola Karman revyy-ohjelmaan sai yhdistää haluamansa ravintolaelämyksen Rossossa, Amarillossa tai Talriikissa.

Green Key kertoo vastuullisuudesta

Original Sokos Hotel Vaakunassa oli juhlan paikka toukokuussa, kun kahden vuoden uudistusurakka oli ohi ja kaikki 147 huonetta valmiina kesäsesonkiin. Yli puolet hotellin huoneista oli alkuvuoden kokonaan poissa käytöstä. Erityisen ilahduttavaa onkin, että uudistustöistä huolimatta asiakastyytyväisyystulokset yhä vain paranivat ja muodonmuutos kääntyi taloudellisesti voitoksi heti valmistumisensa jälkeen.

Hotelleissa paneuduttiin vuoden mittaan myös vastuullisuuteen ja hinnoitteluun. Kesäkuussa hotellit palkittiin Green Key -sertifikaateilla, jotka osoittavat, että toimimme vastuullisesti kaikessa tekemisessämme. Lokakuussa puolestaan saatiin täysimääräisesti käyttöön uusi revenue management -järjestelmä, joka luo huoneille joka päivä kysynnän mukaan räätälöidyt hinnat.

Uuteen vuoteen siirryimme samaa kehitystahtia jatkaen. Rossossa tehtiin vuodenvaihteessa laaja uudistus, jossa ravintola sai ketjun uuden konseptin mukaisen ilmeen. Samalla Coffee House poistui ja Rosson kylkeen avattiin uusi pikaruokaketju Fafa´s.

Eepeen matkailu- ja ravitsemiskaupan verkostoon kuuluivat vuoden 2018 lopussa hotellit Original Sokos Hotel Lakeus ja Original Sokos Hotel Vaakuna sekä 12 ravintolaa.

5,3 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Vastuullisuus:

Virallisesti vihreitä hotelleja

Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Lakeus saivat vuonna 2018 matkailualan arvostetut Green Key -sertifikaatit. Virallisesti vihreäksi hotelliksi pääsy edellyttää vaativien vastuullisuuskriteerien läpäisemistä pesuaineista ja vedenkulutuksesta ruokahävikkiin.

Lue kokonaan >

– Kävimme asioita puolen vuoden ajan tarkasti läpi. Green Key on meille tärkeä juttu, sillä se on monelle asiakkaalle ja yritykselle jo hotellin valintakriteeri, kertoo hotellien palvelupäällikkö Kati Keltamäki.

Vaativimpia tehtäviä oli hotelleissa ja ravintoloiden keittiöissä käytettävien puhdistusaineiden tsekkaus. Toinen merkittävä oli vedenkulutuksen vähentäminen. Suihkujen ja hanojen minuuttivirtauma laskettiin hotellihuoneissa 12 litrasta 8 litraan, jotta vedenjuoksu täyttäisi vihreät vaatimukset. Tämä saatiin aikaan asentamalla hanoihin virtaumarajoittimet.

– Taloudellisesti iso satsaus maksaa itsensä takaisin vesilaskussa, Keltamäki uskoo.

Ravintoloiden toimialapäällikkö Elina Mäki-Opas kertoo, että Eepeen ravintoloissa lähiruoka ja kotimaisuus ovat olleet pitkään vahvassa roolissa. Seuraavaksi käydään tosissaan ruokahävikin kimppuun.

– Tavoite on vähentää omasta toiminnasta syntyvää ruokahävikkiä vuoteen 2020 mennessä 15 prosenttia. Seuraamme aktiivisesti, mistä ja missä vaiheissa hävikkiä muodostuu.

Eepeen henkilökunta otti ympäristönsuojeluhaasteen tosissaan vastaan ja työntekijät jopa odottivat sertifikaatin käyttöönottoa. Mäki-Opas korostaa, että näin ison yrityksen teoilla on merkitystä.

– Vastuullinen toiminta on hyväntekeväisyyttä luontoa kohtaan. Tulee hyvä mieli, kun on mukana tällaisessa.

22,7

Myynti vuonna 2018

Myynnin kehitys
2018 - 22,7 MEUR0%
2017 - 21,6 MEUR0%
2016 - 23,6 MEUR0%
2015 - 22,5 MEUR0%
2014 - 22,3 MEUR0%
Case:

Uudistunut Vaakuna yllättää mediahuoneilla

Äänentoisto soi kuin sametti, mediatykki heijastaa elokuvan seinälle ja huoneen valaistus säätyy napinpainalluksella elokuva-asentoon. Seinäjoen Original Sokos Hotel Vaakunan neljässä teemahuoneessa on satsattu elokuvanautintoon.

Lue kokonaan >

– Näillä huoneilla on yllätetty monta asiakasta positiivisesti esimerkiksi jääkiekon MM-kisojen aikana, vastaanottopäällikkö Merja Rantala kertoo.

Idea teemahuoneista syntyi samalla, kun hotelli kävi läpi muodonmuutostaan, jossa kaikki 147 huonetta ja ravintola Talriikki saivat uuden ilmeen vaiheittain kahden vuoden aikana. Vaakunan uusi sielu nojaa tapahtumakaupungin sykkeeseen, johon lisättiin ripaus tienoon historiaa. Hotellin paikalla on 1920-luvulta lähtien toiminut yksi Suomen vanhimmista elokuvateattereista.

– Vuonna 1991 rakennetun hotellin perustuksissa elää legendaarisen elokuvateatterin henki. Sieltä suunnittelija poimi yksityiskohtia myös sisustukseen, kuten opastekylttien ilmeen, kertoo hotellipäällikkö Merja Kivioja.

Tapahtumasykkeen ja kinohengen lisäksi suunnittelun perustana olivat arvokkuus, dramaattisuus ja pohjalaisuus. Ne toistuvat hotellin kaikissa huoneissa, ja sama teema jatkuu vastaanottoon ja ravintola Talriikkiin saakka.

Aatelishenkistä arvokkuutta luo erityisesti värimaailma, jossa hallitsevat nutria, sininen, vihreä ja roosa. Dramaattisen tunnelman luo napinpainalluksella muuttuva valaistus. Pohjalaisuus näkyy kalusteissa ja tekstiileissä, joista suurin osa on hankittu oman maakunnan yrityksiltä.

Auto- ja autotarvikekauppa

Auto- ja autotarvikekauppa

Seuraavana kehityskohteena vaihtoautot

Autokaupan vuotta kuvaa parhaiten sana vaihteleva. Kevät oli erittäin onnistunut etenkin uusien autojen kaupassa. Ensirekisteröintejä tehtiin huhtikuussa jopa ennätysmäärä. Sen sijaan syyskaudella kuluttajiin iski epävarmuus.

Lopputuloksena myynneissä on kasvua edelliseen vuoteen 3,6 prosenttia. Uusien autojen myynti oli Ess Autotalossa selkeästi markkinakasvua parempaa, ja jälkimarkkinointi kasvatti myyntiään 4,4 prosenttia. Sen sijaan vaihtoautokaupan myynti ei vastannut odotuksia ja pieneni edellisvuodesta 9,8 prosenttia.

Uusien autojen kaupassa valtakunnallisen sukelluksen aiheuttivat syksyllä uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen ja siihen liittyvät autoverolain nopeat muutokset. Tämä jarrutti kuluttajien ostohaluja ja käänsi ensirekisteröinnit jyrkkään laskuun.

Vastaavasti tammi-elokuussa valtion romutuspalkkiokampanja kannusti kuluttajia uuden auton ostoon. Kampanjassa uuden henkilöauton ostaja sai 1 500–2 500 euron romutuspalkkion, jos hän vei vanhan, vähintään kymmenvuotiaan autonsa samalla kierrätettäväksi.

Autokaupassa on potentiaalia

Uusien autojen myyntimenestys jakautui viime vuonna tasaisesti kaikille merkeille eikä joukosta erottunut kirkkainta tähteä. Loppuvuodesta markkinoille on kuitenkin saatu taas autouutuuksia, joissa on runsaasti potentiaalia. Esimerkiksi uusi Peugeot 508 on Geneven autonäyttelyn kärkimalleja, jossa yhdistyvät kompakti koko sekä muodokas ja hieman urheilullinen ulkonäkö.

Vuoden 2019 kehityskohteeksi olemme nimenneet vaihtoautokaupan. Kun tänä vuonna vaihtoautokaupan kehitys ei vastannut odotuksia, se kertoo uudistuksen tarpeesta. Markkina on muuttunut, mikä vaatii myös kaupalta uudenlaista tekemistä.

Kehittämisestä otti lokakuussa ohjat myyntijohtaja Juha Stenius. Hänellä on uudessa roolissaan kokonaisvastuu Ess Autotalon liiketoiminnasta ja autokaupan kehitysohjelman toteuttamisesta.

Työtä tukee myös kesäkuussa tehty kiinteistökauppa, jossa Jaskari Kiinteistöt Oy myi Seinäjoen Hyllykalliolla sijaitsevan Ess Autotalon kiinteistön Eepee-Kiinteistöt Oy:lle. Näin Eepee kykenee entistä paremmin kehittämään autokaupan liiketoimintaa ja Hyllykallion palveluja.

Eepeen autokauppaan kuuluivat vuoden 2018 lopussa Ess Autotalo, Ess Katsastus ja S-Etuhuolto.

3,6 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Vastuullisuus:

Katsastus viimeistelee autopalvelun

Ess Autotalossa hoidetaan autoa koko sen elinkaaren ajan. Jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju kertoo, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saman katon alla toimivaan katsastuspalveluun.

Lue kokonaan >

Eepee lähti kolmisen vuotta sitten mukaan katsastustoimintaan, kun se tuli mahdolliseksi myös korjaamoille. Ess Autotalossa katsastetaan henkilöautoja ja pakettiautoja.

– Yleensä asia etenee niin, että asiakas tuo auton huoltoon ja jos katsastusaika on lähellä, auto voidaan katsastaa samalla käynnillä huoltokorjausten jälkeen. Katsastusmies on tehtävään koulutettu ammattilainen, joka ei osallistu huoltotöihin, Harju korostaa.

Ess Autotalossa katsastus on hinnaltaan kilpailukykyinen ja lisäksi siitä saa Bonusta, kuten muistakin S-ryhmän ostoksista.

Romutuspalkkio on iso vastuullisuusteko

Harju toteaa, että romutuspalkkiojärjestelmä on ollut tärkeä vastuullisuutta lisäävä asia. Sen avulla Suomen autokanta on uudistunut nopeammin ja kauppa vilkastunut. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin 120 499 henkilöautoa, mikä on toiseksi suurin määrä tällä vuosikymmenellä.

– On kaikkien etu, että maantiellä ajelee entistä vähäpäästöisempiä autoja. Myös sähköautojen osuus kasvaa koko ajan.

Yhtenä vastuullisuustekijänä Harju tuo esille oppilaitosten kanssa tehtävän yhteistyön. Ess Autotalossa on jatkuvasti harjoittelijoita Koulutuskeskus Sedun ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun eri vuosikursseilta.

Myös jätteiden kierrätys on hoidettu asianmukaisella tavalla.

– Meille voi tuoda vanhat akut ja renkaat kierrätykseen. Olemme jo saaneet ledi-valaistuksen palvelutiskille, seuraavaksi on korjaamon vuoro, Harju kertoo.

11,0

Myynti vuonna 2018

Myynnin kehitys
2018 - 11,0 MEUR0%
2017 - 10,6 MEUR0%
2016 - 9,2 MEUR0%
2015 - 10,3 MEUR0%
2014 - 9,0 MEUR0%
Case:

Lisää virtaa vaihtoautokauppaan

– Autokaupan korkeakoulu käydään asiakkaiden kanssa, sanoo Ess Autotalon uusi myyntijohtaja Juha Stenius.

Lue kokonaan >

Hänen roolinsa on Eepeessä uusi. Liiketoiminnan kehittäjällä on kokonaisvastuu autoliiketoiminnasta ja autokaupan kehitysohjelman toteuttamisesta. Seuraava iso askel on vaihtoautokaupan kehittäminen.

– Uusien autojen kauppa on meillä nyt aika onnistuneesti kilpailtua ja yleiseen tilanteeseen nähden vahvaa. Vaihtoautokaupassa on eniten kasvun mahdollisuuksia. Tavoitteena on tuoda vaihtoautovarastoon uudenlaista valinnanvaraa, Stenius linjaa.

Stenius tuli Eepeelle Rinta-Joupin Autoliikkeestä, jossa hän työskenteli viimeksi Helsingin ostokonttorilla vaihtoautokaupan sisäänostajana. Autokaupan korkeakoulun pudasjärveläinen aloitti aikoinaan pienessä autoliikkeessä Kempeleessä. Alalle innosti eno, joka myi kuorma-autoja Seinäjoella ja Turussa.

– Arvostan korkeakoulua, jonka olen saanut työskennellessäni konkarimyyjien kanssa. Olen päässyt sisään kaupankäynnin kulttuuriin ja myyntityöhön, joka vaatii ihmistuntemusta, psykologiaa, pelisilmää ja neuvottelutaitoja sekä ymmärrystä kaupan rakenteista ja markkinoista.

– Myös vaihtoautojen ostaminen on tietyllä tapaa myymistä. Asiakkaalle on myytävä ajatus siitä, että hän haluaa tehdä kaupat juuri sinun kanssasi, hän sanoo.

Stenius itse on nelivetomiehiä ja ajaa pientä kuormajuhtaa Isuzun D-Maxia. Sillä rullaavat niin vapaa-ajan metsäreissut kuin edustusajot.

– Tykkään, kun alla on maavaraa ja hevosvoimia. Ei tule ongelmia huonommillakaan teillä, hän hymyilee.