Marketkauppa

Marketkauppa

Marketkauppa

Kauppa käy kellon ympäri


Marketkaupan vuosi oli hyvä. Markkinaosuutemme vahvistui jälleen hieman sekä päivittäis- että käyttötavarakaupassa. Laajennetut aukiolot ovat tulleet jäädäkseen, ja kauppa käy hyvin kaikkina aukiolotunteina.

Eepeen kaupoissa kävi viime vuoden aikana 14,3 miljoonaa asiakasta, puoli miljoonaa enemmän kuin edellisvuonna. Euromääräinen myyntimme kasvoi 2,6 prosenttia. Päivittäistavarakaupan kasvu oli 2,2 prosenttia ja käyttötavarakaupan 0,4 prosenttia.

Meillä on tyytyväiset asiakkaat, sen ovat vuoden mittaan näyttäneet monet eri mittarit. Osuuskauppojen valtakunnallisessa vertailussa saimme asiakastyytyväisyydessä Suomen parhaat arvosanat. Samoin tekemämme työ hedelmä- ja vihannesosastojen kehittämiseksi on huomattu – loppuvuodesta myös palkittu Suomen Paras Hevi 2018 -kunniamaininnalla.

Hevi-osastoilla on kiinnitetty huomiota erityisesti tuotteiden laatuun kaikkina aukiolotunteina. Yksiköissämme on parannettu niin henkilökunnan hevi-tietoisuutta kuin tilankäyttöä. Eikä yhteinen ponnistuksemme pääty tähän, vaan jatkuu yhä pitkäjänteisemmin.

Uusi tekniikka säästää energiaa

Vuoden suurin investointi, S-market Kauhajoen täydellinen uudistus, valmistui heinäkuussa. Samoin S-market Kortesjärven uudistus saatettiin loppuun. Tavoitteena on, että energiatehokkuutta parannetaan vähitellen kaikissa yksiköissä uusien kylmäkalusteiden, led-valaistuksen ja kiinteistöautomatiikan avulla.

Kauppojamme koskettaa myös aloitettu Kivijalka-projekti, jossa valmistaudutaan ja kouluttaudutaan digitalisaation mukanaan tuomiin uudistuksiin. Uudet järjestelmät tuovat automatiikkaa muun muassa tilaamiseen ja valikoimien hallintaan. Samalla myymälöiden tilankäyttö on suunniteltava ja hyllymetrit pidettävä järjestyksessä entistä tarkemmin.

Hillitympien investointivuosien jälkeen on jälleen aika rakentaa täysillä. Vuosi 2018 on alkanut neljän kokonaan uuden yksikön suunnittelulla.

Seinäjoelle nousee kaksi uutta S-marketia: toinen kosteusvaurion takia suljetun Sale Tanelinrannan tilalle jouluksi, toinen Pajuluomalle alkuvuodesta 2019. Karijoelle puolestaan saadaan uusi Sale-myymälä kesällä, ja Kauhavan uuteen liikekiinteistöön tulevien S-marketin ja Lähi-ABC:n rakentaminen alkaa loppuvuodesta. Keväällä avataan Prisma Hyllykalliolle myös uusi puutarhamyymälä Eepee Agrin Multasormen tilalle.

2,6 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Energiatehokkuus:

Kaupoista tulee energiapihejä

S-market Kauhajoella alkuvuonna 2017 tehdyssä uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota energiatehokkuuteen. Marketpäällikkö Nora Nevala kertoo, että kylmäkalusteiden uusimisella ja hiilidioksidi CO2 -kylmälaitoksella saavutettiin täysin freonivapaa ja ympäristöystävällinen vaihtoehto.

Lue kokonaan >

– Nykytekniikalla varustettu hiilidioksidilaitos on myös erittäin energiapihi, joten sähkönkulutus laski merkittävästi. Myös valaistus uusittiin energiatehokkaaksi led-valaistukseksi.

Muutoksen jälkeen päivittäistavaraosastosta tuli kompaktimpi kokonaisuus. Nykyään asiakkaita pystytään palvelemaan entistä paremmin.

– Koko kassaosasto pöytineen uusittiin, ja saimme uuden pullonpalautusjärjestelmän. Erityisen iloisia olemme paistopisteestä, joka oli pitkään asiakkaiden toivelistalla.

Marketpäällikkö kehuu, että koko projekti sujui hienosti yhteistyössä. Henkilökunta sai osallistua jo suunnitteluvaiheessa, mikä on tärkeää näin ison muutoksen läpiviemisessä.

– Oman tulosryhmän johto ja kaupallinen johtaja hoitivat kaiken upeasti. Marketin uuden konseptin suunnitteluun tuli ammattilaisilta apua myös S-ketjusta. Meillä on todella tämän päivän asiakkaiden tarpeita vastaava S-market, Nevala iloitsee.

340,8

Myynti vuonna 2017

Myynnin kehitys 2013-2017
2017 - 340,8 MEUR0%
2016 - 332,2 MEUR0%
2015 - 318,5 MEUR0%
2014 - 322,6 MEUR0%
2013 - 324,5 MEUR0%
Case:

Paikkakunnan ainoa kauppa on arvokas

Kortesjärven S-marketin marketpäällikkö Niko Kinnunen kertoo, että viime vuodet ovat olleet jatkuvaa muutosta. Tiimi on vaihtunut eläköitymisten myötä melkein kokonaan ja muutoksia on tullut myös markkinatilanteeseen: kuntakeskuksessa ei ole enää muita ruokakauppoja.

Lue kokonaan >

– On haasteellista, että olemme Kortesjärvellä ainut kauppa. Ei ole vertailupohjaa. Toisaalta hyviä puolia on se, että tunnemme hyvin asiakkaamme. Täällä on yhteisöllisyyttä, jollaista ei suuremmissa paikoissa kohtaa.

Kinnunen näkeekin kaupan vastuullisuuden ulottuvan perinteisiä tehtäviä laajemmalle.

– Meidän tehtävänämme on säilyttää alueella palvelut. Jos me emme olisi ottaneet postipalveluja, ne olisivat todennäköisesti hävinneet kokonaan.

S-marketeissa valmistaudutaan parhaillaan myös tilausjärjestelmiin liittyviin muutoksiin. Tulevaisuudessa tilaukset tapahtuvat digitaalisesti myymälän saldomäärien perustella, mikä vaatii entistä tarkempaa tietoa kunkin tuotteen todellisesta menekistä.

Kun uusi tilausjärjestelmä vuonna 2019 tulee, on kaiken oltava kunnossa. Siihen mennessä on käytävä läpi työjärjestys ja huolehdittava, että henkilöstön osaaminen on ajan tasalla.

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Lähi-ABC löysi paikkansa


Vuosi 2017 oli ensimmäinen kokonainen toimintavuosi Lähi-ABC-yksiköille, joiden konseptiin kuuluu ennen kaikkea palvella paikallisia asiakkaita keskellä kylää. Kuutta lähiyksikköämme on kehitetty määrätietoisesti asiakkaita kuunnellen. Tekemisen fiilis on ollut mahtava, ja vuosi on näyttänyt, että tämä on oikea suunta verkoston kehittämiselle jatkossakin. Asiakkaat arvostavat palveluja ja aukioloaikoja, jotka on räätälöity paikkakunnan tarpeiden mukaan.

Oikeita asioita on tehty muissakin yksiköissämme, sillä meillä on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. Eepee sijoittui valtakunnallisessa ABC-ketjun asiakastyytyväisyystutkimuksessa kokonaiskeskiarvoltaan koko maan ykköseksi. Lisäksi kaikista toimipisteistä maan kirkkaimmaksi tähdeksi kipusi Lähi-ABC Ilmajoki.

Tämä kertoo siitä, että meillä tervehditään, palvellaan hyvin, pidetään paikat siistinä ja tarjotaan tuotteet tuoreina. Vuoden mittaan olemme satsanneet paljon myös makuun ja kehittäneet uusia reseptejä yhteistyössä ruokamaakuntamme ammattilaisten kanssa. ABC-ravintoloiden Meirän taloon annokset ja noutopöytä on otettu loistavasti vastaan, ja loppuvuodesta laajennetut salaattipöydät toivat asiakasvirtaan vielä uuden nosteen.

Autoilijalle kaikki samalta tontilta

Uutta liiketoimintaa toimialalle syntyi alkuvuodesta 2017 Prisma Hyllykallion ja ESS Autotalon yhteyteen, kun ABC CarWash -pesukatu, Fixaushalli ja uusi mittarikenttä valmistuivat. Tämän jälkeen kaikki autoiluun liittyvä tankkauksista katsastukseen ja pikkufiksauksesta uuden auton ostoon ovat hoituneet samalla tontilla. Vuoden mittaan palveluketjuun on löydetty sujuva sävel, ja tänä vuonna olemme valmiita palvelemaan asiakkaita täydellä teholla.

Mittarikentille vuosi toi alennetut tolppahinnat, sähköautojen latauspisteitä ja ympäristöystävällisiä uutuuksia, kuten E85-biopolttonesteen, jossa käytetään raaka-aineena muun muassa S-ryhmän kauppojen hävikkileipää. Helmikuussa käyttöön tuli mobiilitankkaus, ja maaliskuusta lähtien asiakkaat ovat saaneet S-Etukortilla tankkausbonusta.

2,1 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Yheistyö:

Pandaturisteille ja muille uusia annoksia

Lähi-ABC:n Meirän taloon noutopöytä sai uusia makuvivahteita loppuvuodesta, kun kahdeksan kokkia pisti lusikkansa samaan soppaan. Toimialapäällikkö Heli Back kutsui koolle liikenneasemien keittiöpalveluvastaavia sekä sparraajiksi Atrialta kehityspäällikkö Ville Valtasalmen ja oman talon gurun, Lakeus Matadorin ravintola- ja keittiöpäällikkö Ossi Kallion.

Lue kokonaan >

Näillä eväillä viimeisteltiin yhdeksän uutta ruokalajia Meirän taloon noutopöytään. Kokkiklubin oli kehitettävä aikaisempien ruokalajien rinnalle makuparit, jotka sopivat samaan haarukkaan ja samanaikaisesti tarjoavat riittävän erilaisen vaihtoehdon.

– Toimme pöytään uusia ruokia, jotka kehiteltiin asiakaskyselyn toiveiden pohjalta ja henkilökuntaa kuunnellen, Back kertoo.

Toiveista nousi kaksi selvää kärkeä: kana ja kala. Myös liharuokia toivottiin, joten niitä tuli jauhelihan ja makkaran muodossa. Vaikka valtakunnassa jyllää kasvisbuumi, asiakaskyselyssä nousi esiin vain muutama toive kasvisruuista.

Keittiöpalveluvastaava Mira Björkbacka Lähi-ABC Alajärveltä oli ensimmäistä kertaa mukana kehittämisryhmässä.

– On todella upeaa päästä porukkaan mukaan kehittämään jotain uutta. Olen tosi kiitollinen mahdollisuudesta, se tuo uusia näkökulmia myös arkityöhöni.

Eepeen Lähi-ABC-ravintolat eroavat paljon toisistaan asiakastyypiltään ja -volyymiltaan. Meirän taloon noutopöydän ruokalajeja otetaan listoille paikkakunnan kysynnän mukaan. Muun muassa Alavudella Lähi-ABC:n keittiössä mietitään nyt, kuinka Ähtärin eläinpuistosta virtaavien pandaturistien nälkä saataisiin parhaiten tyydytettyä.

76,8

Myynti vuonna 2017

Myynnin kehitys 2013-2017
2017 - 76,8 MEUR0%
2016 - 75,2 MEUR0%
2015 - 81,3 MEUR0%
2014 - 89,0 MEUR0%
2013 - 85,6 MEUR0%
Case:

Ilmajoella palvellaan priimasti

Lähi-ABC Ilmajoki otti komeasti paalupaikan ABC:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Liikennemyymäläpäällikkö Jussi Niukkala kertoo, että tieto voitosta oli hieno hetki.

Lue kokonaan >

– Kaupanteko on pienessä yksikössä haastavaa. Näin hieno tulos osoittaa, että olemme oikealla tiellä.

Ilmajoen kymmenen työntekijän yksikössä panostetaan yksilölliseen asiakaspalveluun, jokainen kävijä huomioidaan tervehtimällä ja vaihtamalla muutama sana. Niukkala korostaa, että hyvään palveluun kuuluu myös oikeanlainen pelisilmä. On osattava nähdä, kuinka tuttavallista palvelua kukin asiakas haluaa saada.

Ilmajoen yksikkö on kolkutellut kärkisijoja jo aikaisempinakin vuosina. Niukkala arvelee, että Peukutettavaa palvelua -toimintatavasta on ollut hyötyä, se on kannustanut hyviin palvelukokemuksiin. Kun peruspalvelutaso on kunnossa, asiakas antaa myös pienet mokat paremmin anteeksi.

Erityisen mukavalta voitto tuntuu myös siksi, että Ilmajoella kysymys ei ole Lähi-ABC:n upeista ulkokuorista vaan sisällöstä.

– Meillä on 15 vuotta vanha yksikkö, johon on tehty vain pientä pintaremonttia. Henkilökunta on ratkaisevassa roolissa siinä, miten asiakkaat täällä palvelun kokevat.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Hotelliuudistus vahvistaa pohjalaisuutta


Vuosi 2017 oli matkailu- ja ravitsemiskaupassa monella tapaa tulevaisuuden rakentamisen vuosi.

Original Sokos Hotel Vaakunan ensimmäiset 57 täydellisen muodonmuutoksen läpikäynyttä huonetta avattiin asiakkaille toukokuun lopussa. Nyt työn alla ovat loput 90 huonetta, ja kokonaisuudessaan uudistus valmistuu toukokuussa 2018. Hotellimme Seinäjoella ovat uudistusten jälkeen yhteiseltä sielultaan ja sydämeltään pohjalaisia, mutta kumpikin konseptin hengessä originelleja – omannäköisiään ja yksilöllisiä.

Hotelliuudistuksen kulmakivet arvokkuus, dramaattisuus ja pohjalaisuus näkyvät vahvoina myös Talriikissa, Vaakunan uudessa ravintolassa, joka avasi ovensa lokakuussa. Talriikki aloitti Vaakunan tarinassa uuden maukkaan kappaleen, mutta jatkaa samalla talossa yli neljännesvuosisadan ajan toimineen Fransmannin arvokasta perinnettä paikkana, jonne tullaan, kun halutaan herkutella – syödä vähän paremmin.

Uutta kauppareissulle ja torin sykkeeseen

Uusia avauksia tehtiin myös Prisma Hyllykallion Ravintolamaailmassa ja Seinäjoen kauppatorilla. Kauppatorin terassiravintola Aallon liiketoiminta siirtyi kesällä 2017 Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupalle. Yhdessä Ulpu-ruokapirssin kanssa torin sykkeeseen syntyi rento kesäolohuone.

Prisman Ravintolamaailmassa puolestaan vietettiin uuden kahvilabulevardin avajaisia keväällä. Uudistuksessa syntyi 60 uutta asiakaspaikkaa, joten tilaa on nyt sisällä kaikkiaan 320 asiakkaalle. Jäätelöbaari sai vakituisen tilan ykköspaikalta, salaattibuffet laajeni ja kaikki linjastot uudistettiin.

Vuoden aikana vastassa oli monta haastetta: oikukas kesäsää, Seinäjoen kaupunkikeskustan rakentamiseen liittyvä myllerrys ja omat uudistukset. Tärkein eli asiakaspalvelu on meillä kuitenkin huippuluokkaa. Original Sokos Hotel Lakeus oli S-ryhmän hotellien valtakunnallisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa ykkösenä neljättä kertaa peräkkäin, ja Original Sokos Hotel Vaakuna kiipesi kärkikymmenikköön meneillään olevasta uudistuksesta huolimatta.

Uudistusten jälkeen perusta paremmalle tulevaisuudelle on entistä vahvempi. Kun sydän on mukana tekemisessä, olemme oikealla tiellä.

21,6

Miljoonaa euroa myynti 2017

Yhteistyö:

Eepee laajeni Satulinnaan

Osuuskauppa elää jokaisen arjessa. Kun Eepee sai pyynnön lähteä mukaan päiväkoti Satulinnan leikkikaupunki Puuhaamoon, vastaus oli empimättä kyllä. Minikokoiset Eepeen yksiköt Buffa&Presso ja S-market Satulinna opettavat lapsia leikin avulla kaupan maailmaan.

Lue kokonaan >

Satulinnan päiväkodissa kehitetty uudenlainen yrittäjyyskasvatuksen malli varhaiskasvatukseen opettaa lapsille, mistä tuotteet oikein tulevat kauppoihin ja kotien ruokapöytiin. Puuhaamo-projekti kuuluu Opetushallituksen rahoittamaan Minä luonnossa, luonto minussa -hankkeeseen. Eepee on mukana yhteistyöyrityksenä.

– Tämä on tosi hieno yhteistyökuvio, on mahtava nähdä, kuinka lapset leikkivät oikeannäköisissä Eepeen yksiköissä. Tästä tulee todella hyvä mieli, Ravintolamaailma Prisma Seinäjoen ravintolapäällikkö Suvi Heikkilä kertoo.

Puuhaamolla on oma eurovaluutta, jota käytetään kuin oikeaa. Avajaispäivän työvuorossa olleet kuusivuotiaat Venla Kitinoja ja Nuutti Erkkilä kävivät asiakaspalvelun ohella pienimuotoista ottelua siitä, kumpi saa käsitellä rahoja.

– Se on mania, Nuutti selvittää.

Venla pitää mahdollisena, että tulevaisuuden työ löytyy kaupan alalta.

– Tykkään ostella, hän perustelee.

21,6

Myynti vuonna 2017

Myynnin kehitys 2013-2017
2017 - 21,6 MEUR0%
2016 - 23,6 MEUR0%
2015 - 22,5 MEUR0%
2014 - 22,3 MEUR0%
2013 - 21,8 MEUR0%
Case:

Talriikki herkuttelee tarinoilla

Täydellistä muodonmuutosta läpikäyvän Original Sokos Hotel Vaakunan sydämessä sykkii uusi ravintola: Talriikki, joka kantaa nyt itsenäisenä Fransmannin arvokasta perinnettä.

Lue kokonaan >

Lokakuussa 2017 avatun ravintolan kattauksessa näkyy vahvasti satokausiajattelu. Lähiruokamenu syntyy oman provinssin antimista, ja jokaisen annoksen pääraaka-aineen takaa löytyy tarina sen alkuperästä.

– Olen pitkään tehnyt ketjutasolla tuotekehitystyötä, josta on ollut paljon hyötyä omassa työssäni ja uuden rakentamisessa. Nyt saimme mahdollisuuden ajatella paikallisesti ja laittaa vuosien varrella kertyneen osaamisen, kokemuksen ja tietämyksen täydellä sydämellä peliin, Talriikin keittiöpäällikkö Tiina Laurila iloitsee.

Original Sokos Hotel Vaakunan mittava uudistus vaikutti hotellin arkeen läpi vuoden. Tavoitteena on, että vuoden 2018 kesäsesonkiin mennessä kaikki 144 huonetta on käyty läpi, ja vieraat saavat nauttia uusien huoneiden arvokkaasta, dramaattisesta ja pohjalaisesta tunnelmasta. Arvokkuutta tiloihin tuodaan värimaailmalla, laadukkailla materiaaleilla ja huonekaluilla. Dramaattisuus syntyy valaistuksen lisäksi kuoseista.

– Pohjalaisuus taas näkyy designissa – suuri osa kalusteista ja tekstiileistä on hankittu oman maakunnan yrityksiltä, toimialapäällikkö Elina Mäki-Opas sanoo.

– Myös kabinettitilat uudistuivat ja saimme katutasoon toisen ravintolakabinetin, kun aulaan Amarillon naapuriin avattiin lokakuussa Pikku Rillo, hotellipäällikkö Merja Kivioja lisää.

Auto- ja autotarvikekauppa

Auto- ja autotarvikekauppa

Auto- ja autotarvikekauppa

Maanteille syntyi tähti

Autokaupassa vuosi oli hyvin kaksijakoinen. Toisaalta uusien autojen kaupassa mentiin kaasu pohjassa vuoden kirkkaimman valopilkun, Peugeot 3008:n matkassa. Tämän perheautoluokan palkitun citymaasturin osti yli puolet Ess Autotalosta vuoden 2017 aikana uuden auton hankkineista. Toisaalta uusien autojen myynnin kehitys aiheutti haasteita vaihtoautojen hinnoittelulle, joka heijastui suoraan vaihtoautokaupan tulokseen.

Tämänkin haasteen selättämisessä meitä tukee jatkossa yhteinen myyntikoulutuksemme, jonka koko myynnin ja jälkimarkkinoinnin porukka starttasi keväällä. Auto on iso hankinta. Kuluttaja haluaa ennen päätöksentekoa analysoida tarkasti, että ostos täyttää hänen asettamansa tarpeet ja kriteerit. Siksi ensimmäisestä keskustelusta kaupantekoon kuluu usein pitkä aika ja on tärkeää, että kontakti meidän ja asiakkaan välillä säilyy koko prosessin ajan.

Autokauppa on murroksessa

S-Etuhuollossa ja jälkimarkkinoinnissa on riittänyt vilskettä välillä ruuhkaksi asti, jotta huollot ja varustelutyöt on saatu soviteltua joustavasti työviikolle. Pystyäksemme palvelemaan asiakkaitamme entistä tehokkaammin ja lyhyemmällä vasteajalla, mietimme parhaillaan parasta tapaa tämän logistisen palapelin tehostamiselle.

Kaikkiaan vuosi jätti paljon kysymyksiä. Autokauppa on suuressa murroksessa. Toisaalta vaihtoehtojen runsaus puhuttelee, kun ladattavat sähköautot, hybridit, kaasuautot ja korkeaseosetanolia käyttävät autot vakiintuvat. Toisaalta kukaan ei tiedä, mihin suuntaan tulevaisuus markkinoita vie. Millä autot tulevaisuudessa kulkevat ja hankitaanko niitä enää omaksi?

Uuteen vuoteen kurvaamme kuitenkin positiivisin mielin, sillä valtion romutuspalkkiokampanja vauhdittanee mukavasti uusien autojen kauppaa. Uuden henkilöauton ostaja saa tammi-heinäkuussa 1 500 euron romutuspalkkion, jos hän vie vanhan autonsa samalla kierrätettäväksi. Kenties tämän voimalla saamme hieman uudistettua autokantaa myös Eepeen maanteillä.

15,0 %

Myynti kasvoi edellisvuodesta

Vastuullisuus:

Sähköauto kiinnostaa nyt monia

Eepeen toimialueella on sähköllä latautuvien autojen virta vielä pieni, mutta kiinnostus kasvaa koko ajan. Myyntipäällikkö Heikki Latvala kertoo, että Ess Autotalossa on kyselyjä ollut viikoittain. Tarjouksiakin on tehty, mutta suurimman terän ostohalusta vievät tällä hetkellä pitkät toimitusajat.

Lue kokonaan >

Sähköllä ja polttoaineella käyviä plug-in-hybridiautoja on mennyt kaupaksi enemmän. Niiden etuna on, että autoilla voi ajaa pitemmän matkan. Kun sähkön lataus loppuu, voi siirtyä käyttämään polttoainetta.

Sähköauton hinta on noin 40 000 euroa. Siinä on normaalia autoa edullisempi autovero, vain 1 300 euroa, kun tavallisesta autosta saa maksaa kolmesta neljään tuhanteen euroon. Lisäksi sähköauton käyttökustannukset ovat pienet, ja helppoutta tuo vähäinen huoltotarve.

Täyteen ladattu auto kulkee noin kolmensadan kilometrin matkan. Latvala kehuu moottorin sähäkkyyttä, sillä se lähtee liikkeelle tosi ärhäkkäästi.

Eepee haluaa kannustaa asiakkaitaan ympäristöystävällisyyteen tarjoamalla monipuolisia vaihtoehtoja. Latauspisteet sijaitsevat Lähi-ABC Alavudella, ABC Jalasjärvellä, ABC Kristiinankaupungissa ja ABC CarWash Hyllykalliolla.

ABC-ketjun ja Fortumin yhteistyön tarkoituksena on luoda Suomen valtaväylien varrelle pikalatauspisteiden verkosto, jonka avulla sähköautoilla voi liikkua kaikkialla. Pikalataus kestää noin 30 minuuttia ja maksimiteho on 50 kilowattia. Tuona aikana saadaan ladattua 80 prosenttia akkujen varauskapasiteetista, joka antaa noin sadan kilometrin toimintasäteen.

10,6

Myynti vuonna 2017

Myynnin kehitys 2013-2017
2017 - 10,6 MEUR0%
2016 - 9,2 MEUR0%
2015 - 10,3 MEUR0%
2014 - 9,0 MEUR0%
2013 - 9,3 MEUR0%
Case:

Peugeot 3008 on leijonalauman kuningatar

Peugeot 3008 SUV löi laudalta kaikki maanteiden kaunokaiset ja kaunottaret vuoden 2017 autokaupassa. Sen osti noin 57 prosenttia Seinäjoen Ess Autotalosta uuden auton hankkineista.

Lue kokonaan >

– Malli menestyi koko maassa hyvin, mutta muutamilla paikkakunnilla aivan yli odotusten. Miksi se osui näin juuri eteläpohjalaisiin ostajiin, jäänee ikuiseksi arvoitukseksi, toteaa myyntipäällikkö Heikki Latvala.

Lähtökohdat myynnille ovat ainakin olleet hyvät: malli on lanseerauksensa jälkeen kahminut yli 30 kansainvälistä palkintoa ja voittanut arvostetun Vuoden Auto Euroopassa -palkinnon Geneven autonäyttelyssä.

PureTech 130 -moottori on teknisiltä ominaisuuksiltaan uusinta uutta, erittäin tehokas mutta silti taloudellinen ja pienipäästöinen. Peugeot i-Cockpit -ohjaamossa on pieni ratti ja tuoretta muotoilua niin kojelaudassa, näppäimissä kuin grafiikoissa. Vakiovarusteina tulevat myös suuri kosketusnäyttö ja kuljettajan toiveiden mukaan muuntuva digimittaristo.

Ensin iskee kuitenkin ulkonäkö, joka erottuu joukosta, mutta ei prameile silti liikaa.

– Kun tämä auto on rivistössä, joka toinen asiakas kysyy siitä jotakin. Muotoilu on hienostunut ja tässä kokoluokassa muita pehmeälinjaisempi. Malli on myös korkeampi niin, että sisään astuessa ei tarvitse kumarrella. Kaiken kaikkiaan auto, joka tarjoaa ison auton ominaisuudet pienemmän auton hinnalla, ja asiakkaan niin halutessa kaikilla mahdollisilla herkuilla, Latvala summaa.

Maatalous- ja rautakauppa

Maatalous- ja rautakauppa

Maatalous- ja rautakauppa

Maatalouskauppa jäi historiaan

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa myi vuonna 2017 koko Eepee Agri Oy:n osakekannan Hankkija Oy:lle. Kauppakirja allekirjoitettiin 24. huhtikuuta 2017. Kilpailija- ja kuluttajavirasto hyväksyi yrityskaupan 19. kesäkuuta 2017, ja kauppa pantiin täytäntöön 11. tammikuuta 2018.

Eepee Agrista luopumisen jälkeenkin Eepee jatkaa polttoöljymyyntiä yhteistyössä NEOTin (North European Oil Trade) kanssa. Samoin rautakauppa ja puutarhakauppa jatkuvat Prisma Hyllykalliolla Seinäjoella.

Eepee Agri Oy oli Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan kokonaan omistama tytäryhtiö. Eepeen maatalous-rautakaupan verkostoon kuului vuoden 2017 lopussa neljä S-Rautaa ja seitsemän Agri-myymälää. Lisäksi myymälöiden yhteydessä toimi yhdeksän Multasormi-puutarhamyymälää.

Vuosi oli toimialalle erittäin haasteellinen, markkinat supistuivat ja hinnat laskivat. Erityisesti lannoite-, kasvinsuojelu- ja rautakauppa kävivät aiempaa heikommin. Laskeneeseen myyntiin vaikutti myös Ylistaron Agrin lopettaminen maaliskuussa. Positiivista kehitystä oli kuitenkin polttoaine- ja siemenmyynnissä. Myös viljakauppa ylitti edellisvuoden myynnit ja työkonemyynti ylsi edellisvuoden tasolle.

Myynnin jälkeen Eepee pystyy entistä paremmin keskittymään ydinliiketoimintaansa eli kuluttajakauppaan sekä suuntaamaan investoinnit ja kehittämisresurssit nykyliiketoimintaa kasvattaviin verkostolaajennuksiin sekä muiden toimialojen kilpailukyvyn ja palvelutason parantamiseen.

90,4

Myynti MEUR vuonna 2017

Myynnin kehitys 2013-2017
2017 - 90,4 MEUR0%
2016 - 94,0 MEUR0%
2015 - 99,6 MEUR0%
2014 - 115,7 MEUR0%
2013 - 122,9 MEUR0%