Vuosi 2017 oli Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan, Eepeen, historiassa muutosten vuosi, kun myimme koko Eepee Agri Oy:n osakekannan Hankkija Oy:lle. Kauppakirja allekirjoitettiin 24. huhtikuuta 2017, ja kauppa pantiin täytäntöön 11. tammikuuta 2018.
Eepee Agri Oy oli Eepeen kokonaan omistama tytäryhtiö. Eepeen maatalous-rautakaupan verkostoon kuului vuoden 2017 lopussa neljä S-Rautaa ja seitsemän Agri-myymälää. Lisäksi myymälöiden yhteydessä toimi yhdeksän Multasormi-puutarhamyymälää.
Toimialan myyminen oli Eepeelle iso ja vaikea päätös, joka kuitenkin nähtiin kaikkien kannalta parhaana ratkaisuna. Hankkija suurena, alalle erikoistuneena toimijana on vahva ja vahvistaa osaamisellaan koko elintarvikeklusterin toimintaa maakunnassa.
Eepeen kokonaismyynti vuonna 2017 nousi 541,7 miljoonaan euroon ja kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna noin 5,9 miljoonaa euroa eli 1,1 prosenttia. Operatiivinen tulos 10,5 miljoonaa euroa pysyi edellisvuoden lukemissa. Liiketoiminnan tulos ennen veroja laski 7,4 miljoonaan euroon edellisvuoden 10,5 miljoonasta eurosta. Liiketoiminnan tulosta rasittivat etenkin Eepee Agri Oy:n tilikauden tappio ja yhtiön myyntiin liittyvät kertaluonteiset alaskirjaukset.
Eepeen euromääräisen myynnin kasvu syntyi erityisesti marketkaupasta, jossa markkinaosuutemme vahvistui edellisvuoteen verrattuna niin päivittäis- kuin käyttötavarapuolella. Tähän vaikutti omalta osaltaan se, että joulukauppa kävi selvästi viime vuotta paremmin.
Samoin liikennemyymäläkaupan myynti kasvoi hieman. Siinä näkyvät polttonesteiden kohonnut hintataso ja uuden ABC CarWash -yksikön menestys Seinäjoen Hyllykalliolla.
Autokaupassa parannusta edellisvuoteen verrattuna oli mukavasti erityisesti uusien autojen myynnissä. Kasvu oli selkeästi voimakkaampaa kuin alalla keskimäärin. Vaihtoautokaupassa kehitys oli kuitenkin vaatimatonta.
Majoitus- ja ravintolakaupassa myynnit laskivat edellisvuoteen verrattuna niin hotelleissa kuin ravintoloissa. Tähän vaikutti Vaakunan uudistustöiden lisäksi se, että tapahtumia oli Seinäjoella edellisvuotta vähemmän. Oman osansa kaupungin ravintoloiden vetovoimasta vei myös Keskustorin suuri rakennustyömaa.
Uusia asiakasomistajia joukkoomme liittyi vuoden mittaan yli kuusituhatta. Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 89 963, yhteensä 73 prosenttia toimialueemme talouksista. Eepee palkitsi asiakasomistajansa keskimäärin 183 eurolla per asiakasomistajatalous. Asiakasomistajamme kerryttivät itselleen Bonusta 14 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin osuuspääoman korkoa 1,6 miljoonaa euroa.
Vuonna 2017 investointimme olivat yhteensä kymmenen miljoonaa euroa. Hankkeista suurin oli Original Sokos Hotel Vaakunan uudistus- ja peruskorjaushanke, joka valmistuu kesään 2018 mennessä.
Eepee Agri Oy:n myynnin jälkeen pystymme entistä paremmin keskittymään ydinliiketoimintaamme eli kuluttajakauppaan sekä suuntaamaan investoinnit ja kehittämisresurssit nykyliiketoimintaa kasvattaviin verkostolaajennuksiin sekä toimialojen kilpailukyvyn ja palvelutason parantamiseen. Eepee Agrista luopumisen jälkeenkin jatkamme polttoöljymyyntiä. Samoin puutarhakauppa jatkuu Prisma Hyllykalliolla Seinäjoella.
Kiitän lämpimästi Eepeen henkilökuntaa, hallintoa, yhteistyökumppaneita ja asiakasomistajia kuluneesta vuodesta. Erityiskiitokset myös Eepee Agrin työntekijöille, toivottavasti tulevaisuus uusissa väreissä näyttää valoisalta.
Jatketaan yhdessä hyvää työtä Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan ja alueemme parhaaksi.
Kimmo Simberg
toimitusjohtaja
Eepee-konsernin kokonaismyynti 2017 nousi 541,7 miljoonaan euroon, jossa on edellisvuoteen verrattuna 5,9 miljoonan euron eli 1,1 prosentin kasvu. Operatiivinen tuloksemme 10,5 miljoonaa euroa pysyi edellisvuoden lukemissa, ja liiketoiminnan tulos ennen veroja laski 7,4 miljoonaan euroon.
Eepeen kokonaismyynti vuonna 2017
Operatiivinen tulos 2017
Ylijäämä ennen veroja
Edellisvuoden tasolla
Edellisvuotta alhaisempi
Edellisvuotta parempi
Eepeen kokonaismyynti vuonna 2017
Edellisvuotta parempi
Operatiivinen tulos 2017
Edellisvuoden tasolla
Ylijäämä ennen veroja
Edellisvuotta alhaisempi
2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Myynti milj.€ | 541,7 | 535,8 | 533,8 | 560,4 | 564,1 | 561,7 |
Bonusmyynti milj.€ | 362,4 | 345,2 | 340,2 | 353,2 | 355,4 | 353,5 |
Bonusmyynnin osuus % | 67 | 65 | 64 | 63 | 63 | 63 |
Liikevaihto milj.€ | 444,6 | 438,7 | 437,2 | 458,6 | 462,4 | 463 |
Suunnitelmapoistot milj.€ | 10,0 | 9,8 | 10,5 | 10,2 | 10 | 9,7 |
Ylijäämä ennen veroja milj.€ | 7,4 | 10,5 | 9,5 | 9 | 6,6 | 8 |
Rahoitustulos milj.€ | 16,5 | 18,3 | 18,1 | 17,3 | 15,6 | 15,9 |
Välittömät verot milj.€ | 2,6 | 2,0 | 1,9 | 1,8 | 1,0 | 1,9 |
Tilikauden ylijäämä milj.€ | 4,7 | 8,5 | 7,6 | 7,1 | 5,6 | 6,1 |
Sijoitetun pääoman tuotto % | 7,2 | 7,1 | 6,8 | 6,3 | 4,9 | 6,2 |
Investoinnit milj.€ | 10,0 | 6,8 | 6,3 | 7,8 | 16,8 | 10,7 |
Taseen loppusumma milj.€ | 197,3 | 198,9 | 202,8 | 205,6 | 209,8 | 210,6 |
Omavaraisuusaste % | 66,7 | 65 | 60 | 56,1 | 52 | 49,6 |
Asiakasomistajien määrä | 89 963 | 83 794 | 79 501 | 75 558 | 72 712 | 69 506 |
Ao-talouspeitto % | 73 | 72 | 71 | 70 | 70 | 68 |
Boonus milj.€ | 14,0 | 14,9 | 14,3 | 14,4 | 14,4 | 14,1 |
Osuusmaksun korko milj.€ | 1,6 | 1,5 | 1,5 | 1 | 1,3 | 1,3 |
Henkilöstön määrä | 1 225 | 1 333 | 1 312 | 1 336 | 1 296 | 1 292 |
Tuotamme kilpailukykyisesti ja kannattavasti
monipuolisia palveluja ja etuja asiakas-
omistajillemme.
Asiakasomistajiemme ykkösvalinta
– Ylivoimaista hyötyä ja parasta
palvelua omasta kaupasta.
Osuustoiminnallisuuteen
perustuvat arvot ohjaavat toimintaamme.
Eepee palkittiin helmikuussa 2018 yhtenä Suomen innostavimmista työpaikoista. Sijoituimme kolmanneksi tutkimusyritys Corporate Spiritin vertailussa, jossa on vuosittain mukana noin satatuhatta työntekijää eri yrityksistä. Eepeen saaman parhaan AAA-luokituksen saavuttaa vain noin 6 prosenttia tutkituista työpaikoista.
Tunnustus viestii, että Eepeen henkilöstö on motivoitunut ja omistautunut työskentelemään yrityksen päämäärien ja liiketoiminnan kasvattamisen puolesta. Työpaikan innostavuudella on suuri merkitys niin henkilöstölle, asiakkaille kuin uusille työnhakijoille. Ihmiset haluavat tehdä parhaansa ja sana kehittyvästä, kuuntelevasta, vastuuntuntoisesta ja tavoiteltavasta työpaikasta kuuluu kauas.
Eepeetä arvostetaan työnantajana muun muassa hyvän ilmapiirin ja laadukkaan esimiestyön ansiosta. Tarjoamme henkilöstöllemme ison talon edut ja kiinnostavan työympäristön, jossa on mahdollisuus oppia, kehittyä ja laajentaa osaamistaan. Eepeen motto on: oma kauppa tehdään yhdessä. Arvostamme toistemme työpanosta ja huolehdimme niin omasta kuin työkaverin työhyvinvoinnista. Tämä näkyy yhteisöllisyytenä, joka heijastuu suoraan asiakastyytyväisyyteen ja tulokseen.
Eeepeeläistä vuoden 2017 lopussa
Henkilöä vakituisessa työsuhteessa
Kokoaikaisia vakituisista työsuhteista
Samoin oppilaitosyhteistyö on Eepeessä arvossaan. Yhdessä ammattioppilaitos Sedun kanssa olemme järjestäneet työpaikkaohjaajakoulutuksia, jotka jatkuvat keväällä 2018. Koulutusten tavoitteena on vahvistaa perehdytysvalmiuksia sekä edistää valmiuksia työssä oppimisen ohjaukseen, arviointiin ja suunnitteluun. Koulutuksissa käydään läpi myös ammatillisen koulutuksen uudistumista, reformia.
Olemme maakunnan suurin yksittäinen palvelualan työllistäjä, ja osaavien ammattilaisten saatavuus on meille tärkeä asia. Ammatilliset oppilaitokset kouluttavat suurimman osan tulevista eepeeläisistä. Moni maakuntamme nuori saa ensikosketuksen osuuskauppaamme ja ylipäänsä työelämään meillä käydyllä tet-jaksolla, työssäoppimis- ja työharjoittelujaksolla tai kesätöissä. Eepee tarjoaa vuosittain työssäoppimis- ja harjoittelupaikkoja sadoille nuorille. Kesällä 2017 joukossamme oli 248 harjoittelijaa ja 610 kausityöntekijää.
Kausityöntekijää kesällä 2017
Harjoittelijaa kesällä 2017
Vuoden 2017 aikana nostimme henkilöstölehdessämme Eepeeläisessä esiin työyhteisöosaamisen merkitystä kaikkien eepeeläisten työhyvinvointiin (1/2017). Kannustimme koko henkilöstöä käymään läpi Jokainen meistä on tunteiden tartuttaja -verkkokoulutuksen. Lisäksi toteutimme lähiesimiehille työhyvinvointipajoja, jotka jatkuvat 2018. Pajoissa jaetaan kokemuksia ja etsitään keinoja arjen haastaviin tilanteisiin, oman työn jäsentämiseen sekä ammatillisen identiteetin kehittämiseen.
Vuoden 2017 aikana suunnittelimme myös uuden työvuorosuunnittelujärjestelmä Ellin käyttöönotto- ja koulutusprojektia yhteistyössä toimialojen edustajien kanssa. Vuoden 2018 aikana kaikki Eepeen esimiehet ja esimiesten sijaiset koulutetaan uuden järjestelmän käyttöön.
Jotta jaksamme töissä tänään ja huomenna, on tärkeää, että myös fyysinen ja henkinen kuntomme on kohdallaan. Vuoden 2018 alusta lähtien tarjoammekin kaikille kulttuurinnälkäisille eepeeläisille KulttuuriPassin palvelut aiemmin käytössä olleen SporttiPassin lisäksi. Pidetään jatkossakin huolta niin omasta kuin yhteisestä hyvinvoinnistamme.
Eepeellä oli vuoden 2017 lopussa 89 963 asiakasomistajaa. Määrä lisääntyi vuoden aikana yli kuudella tuhannella henkilöllä. Talouspeittomme toimialueellamme nousi yli 73 prosenttiin.
Bonusmyynti asiakasomistajille oli 362,4 miljoonaa euroa. Eepee palkitsi asiakasomistajansa keskimäärin 183 eurolla per asiakasomistajatalous. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 14,0 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin osuuspääoman korkoa 1,6 miljoonaa euroa.
Asiakasomistajien määrä vuoden 2017 lopussa (+ 6 169)
ASIAKASOMISTAJILLE MAKSETTUJA BONUKSIA VUONNA 2017
MILJOONAA ASIAKASTA SUOMESSA
S-Pankki on täyden palvelun suomalainen pankki, jonka tehtävänä on tehdä asiakkaidensa arjesta sujuvaa. Tämä tapahtuu tarjoamalla helppoja ja hyödyllisiä ratkaisuja päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja sijoittamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen.
S-Pankin toiminta perustuu helppoihin tuotteisiin, nopeaan ja aktiiviseen palveluun, läpinäkyvään hinnoitteluun, helppoon saavutettavuuteen ja yhteistyöhön kaupan kanssa. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisten palveluiden kehittämiseen, ja sen tavoitteena on tuottaa Suomen paras digitaalinen pankkipalvelukokemus.
Digitaalisten palveluiden keihäänkärkenä toimii kansainvälisesti palkittu, kaupan ja pankin asiakkuuden sekä LähiTapiolan vakuutukset nerokkaasti yhdistävä S-mobiili-sovellus. S-Pankin asiakkaat ovat ottaneet S-mobiilin omakseen, ja yli 70 prosenttia pankin sähköisestä asioinnista tapahtuu mobiilissa.
Maksuttomat peruspankkipalvelut eli käyttötili, kansainvälinen maksukortti ja pankkitunnukset ovat tuntuvia etuja, jotka S-ryhmän asiakasomistajat saavat omasta pankistaan.
Päivittäisissä pankkiasioissa S-Pankki palvelee yli 700 S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. Käteisen nostaminen ja tallettaminen onnistuu lähes tuhannen S-ryhmän toimipaikan kassalla. Raha-asioiden hoitaminen onnistuu helposti myös verkkopankissa, S-mobiilissa ja asiakaspalvelussa niin puhelimessa, chatissa kuin sosiaalisen median kanavissa.
S-Pankki tarjoaa helppoja ja vaivattomia vaihtoehtoja säästämiseen ja sijoittamiseen. Yksityispankkiirien palveluita ja kokonaisvaltaista varainhoitoa S-Pankki tarjoaa FIM-brändillä. S-Pankki-konsernin rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa FIM Varainhoito.
Vaativimmissa pankkiasioissa asiakkaiden apuna ovat S-Pankkiirit, jotka palvelevat keskeisissä kasvukeskuksissa sijaitsevissa toimipisteissä. Verkossa tapahtuvan etäneuvottelun avulla S-Pankkiirit ovat asiakkaiden apuna paikasta riippumatta.
Pankin omistavat SOK (37,5 %), S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat (37,5 %), LähiTapiola Vahinkovakuutus (10 %), LähiTapiola Henkiyhtiö (3,5 %), LähiTapiolan alueyhtiöt (10 %) ja Elo (1,5 %). Merkiksi suomalaisuudesta S-Pankki on saanut Avainlippu-tunnuksen.
Vuoden 2017 lopussa S-Pankilla oli kolme miljoonaa asiakasta. Heillä oli käytössään 2,1 miljoonaa S-Pankin Visa-korttia. Verkkopankin ja S-mobiilin käytön mahdollistavat pankkitunnukset oli vuoden loppuun mennessä ottanut käyttöönsä 1,8 miljoonaa asiakasta. S-mobiili oli vuoden 2017 loppuun mennessä ladattu yli 1,3 miljoonaan puhelimeen tai tablettiin.
S-Pankin talletuskanta oli vuoden lopussa 5 005,8 miljoonaa euroa ja luottokanta 3 724,9 miljoonaa euroa. Konsernin liiketulos oli vuoden lopussa 16,0 miljoonaa euroa ja vakavaraisuus 16,7 prosenttia.
Eepee tuki kulttuuria, urheilua ja yhteiskunnallista toimintaa vuonna 2017 yhteensä 424 929 eurolla. Eepee osallistuu aktiivisesti alueensa elinvoimaisuuden kehittämiseen muun muassa maakunnan osaamista ja kilpailukykyä vahvistavassa Etelä-Pohjanmaan korkeakouluverkosto Epanetissa. Yhteistyössä maakunnan oppilaitosten kanssa järjestetään harjoittelu- ja työssäoppimispaikkoja, ammattitutkintoon tähtääviä oppisopimuskoulutuksia ja muita yhteisiä hankkeita.
Eepee tekee yhteistyötä paikallisten lasten ja nuorten liikunta- ja vapaa-ajan harrastustoimintaa järjestävien tahojen kanssa. Myös Eepee ja Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piiri jatkoivat yhteistyötään osana valtakunnallista S-ryhmän ja Suomen Punaisen Ristin sopimusta. Samoin jatkettiin yhteistyötä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa osana valtakunnallista S-ryhmän ja MLL:n sopimusta. Kulttuuriyhteistyötä tehdään muun muassa Seinäjoen kaupunginteatterin, Vauhtiajojen, Tangomarkkinoiden, Ilmajoen Musiikkijuhlien ja Lapua Festivalsin kanssa.
SPONSOROINTIIN JA TALOUDELLISEEN TUKEEN VUONNA 2017
Eepeessä ympäristöasiat ovat osa jokapäiväistä toimintaa ja kehitystyötä. Ympäristön suojelun ja ympäristöriskien näkökulmat otetaan kaikessa huomioon. Eepee on investoinut viime vuosina merkittävästi erityisesti omistamiensa liikekiinteistöjen energian säästöön ja säätötekniikkaan osana toimipaikkaverkoston kehittämistä. Uusien yksiköiden investointisuunnittelussa ympäristöasiat otetaan kattavasti huomioon. Jätteiden käsittelyssä ja lajittelussa käytetään kehittynyttä tekniikkaa. Ympäristövastuullinen toiminta parantaa Eepeen asiakkaiden palvelua ja liiketoiminnan kustannustehokkuutta.
Eepeen vastuullisuustiedot vuodelta 2017 sisältyvät S-ryhmän keväällä 2018 julkaistavaan vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen. Katsauksessa käsitellään muun muassa S-ryhmän sosiaalista, taloudellista ja ympäristövastuuta.
S-ryhmä on merkittävä suomalainen osuustoiminnallinen kaupan alan yritysryhmä. Se muodostuu Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) ja sen tytäryhtiöistä sekä 20 alueosuuskaupasta ja seitsemästä paikallisosuuskaupasta. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.
S-ryhmän liiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa kilpailukykyisiä palveluja ja etuja asiakasomistajille kannattavasti. Ryhmän päämääränä on tarjota asiakasomistajilleen kaikkialla Suomessa monipuoliset palvelut ja laaja toimipaikkaverkosto. Kaiken toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan palvelutarpeet ja arjen helpottaminen hyödyllisten palveluiden ja etujen avulla.
Toiminnan selkärankana ovat arvot:
S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä rautakauppa. Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja. Prisma, S-market, Sale, ABC, Sokos Hotels ja lukuisat muut suomalaisille tutut ketjut ovat S-ryhmän toimipaikkoja. Kotimarkkinoiden lisäksi Prismat ja Sokos Hotellit palvelevat Venäjällä ja Virossa.