Vuosi 2018 oli Eepeelle onnistumisten vuosi, jota siivittivät innostunut asiakaspalvelu, menestyneet kesätapahtumat, vahvat investoinnit ja aurinko.
Eepeen vuosi 2018 onnistui poikkeuksellisen hyvin ja tasaisesti kaikilla osa-alueilla. Onnistumiset ruokkivat toisiaan ja kertautuivat uusiksi onnistumisiksi.
Valtakunnallinen henkilöstötyytyväisyyskysely kertoo, että meistä on kasvanut Suomen innostavin työpaikka. Henkilöstön hyvinvointi ja hyvä vire on kaiken perusta, joka näkyy suoraan myös asiakastyytyväisyyden mittareissa. Kun tämän päälle teimme onnistuneita investointeja ja saimme säiden puolesta selkeät sesongit, myynnit kasvoivat kaikilla toimialoilla.
Kaikkien toimialojen myynti oli 471,9 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos nousi 14,6 miljoonaan euroon. Myynti kasvoi edellisvuodesta vertailukelpoisesti 20,5 miljoonaa euroa eli 4,5 prosenttia. Vastaavasti Eepee investoi toimipaikkaverkostoonsa 18,7 miljoonaa euroa, mikä on miltei puolta enemmän kuin edellisvuonna (10 milj. €).
Eepeen marketeissa kävi vuoden aikana 14,5 miljoonaa asiakasta, mikä on 200 000 enemmän kuin edellisvuonna. Myynti kasvoi 3,6 prosenttia, ja verkostoon saatiin kaksi uutta myymälää: Sale Karijoki ja S-market Tanelinranta. Marketkauppaan tehtiinkin Eepeen vuoden suurimmat investoinnit, sillä loppuvuodesta aloitettiin rakentaminen myös keväällä avaavan S-market Pajuluoman sekä loppuvuodesta valmistuvan Kauhavan uuden S-marketin ja Lähi-ABC:n tonteilla.
Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynti kasvoi 5,3 prosenttia. Upeat terassikelit kasvattivat etenkin ravintoloiden myyntiä. Lisäksi asiakasvirtaan vaikuttivat Original Sokos Hotel Vaakunan laajan kiinteistöuudistuksen valmistuminen toukokuun lopussa ja Seinäjoen isot tapahtumat, joista kaikki kasvattivat kävijämääriään edellisvuoteen verrattuna.
Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa myynti kasvoi 7,1 prosenttia. Kasvu kertoo Lähi-ABC-ketjun erinomaisesta vastaanotosta. ABC Seinäjoella ja Lähi-ABC Kristiinankaupungissa tehtiin onnistuneet uudistukset. Lisäksi luvuissa näkyvät polttonesteiden kohonnut hintataso ja toimialalle uutena tuotteena siirtynyt polttoöljymyynti.
Autokaupassakin Eepee onnistui kasvattamaan myyntiä 3,6 prosenttia hankalasta markkinatilanteesta ja autoverolain nopeista muutoksista huolimatta. Uusien autojen myynnin kasvu oli Ess Autotalossa selkeästi markkinakasvua parempaa, mutta vaihtoautokaupan myynti laski. Siinä on meille selkeä kehityskohde alkaneelle vuodelle.
Eepeellä oli vuoden 2018 lopussa 91 816 asiakasomistajaa. Määrä kasvoi vuoden aikana 1 853 henkilöllä, ja talouspeitto toimialueella nousi lähes 74 prosenttiin.
Palkitsemisessa Eepee otti ensimmäistä kertaa käyttöön ylijäämänpalautuksen, jota maksettiin asiakasomistajille 1,4 miljoonaa euroa. Osuuspääoman korkoa asiakasomistajille maksettiin 0,4 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 13,2 miljoonaa euroa.
Vuodelle 2019 Eepeen hallitus on hyväksynyt toimintasuunnitelman, jossa kokonaismyynnin arvioidaan kasvavan viime vuodesta ja tuloskehityksen jatkavan ennallaan tai hieman heikompana. Myynnin kasvua haetaan erityisesti uusista myymälöistä, mutta tuloksen parantaminen tulee olemaan myymäläverkostolaajennusten ja -uudistusten vuoksi haastavaa.
Tärkeintä kuitenkin on, että pidämme jatkossakin huolta työyhteisöömme syntyneestä hyvästä hengestä ja tekemisen kulttuurista. Näin saamme tarjottua asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua.
Kimmo Simberg
toimitusjohtaja
Eepeen kokonaismyynti vuonna 2018 oli 471,9 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi edellisvuodesta vertailukelpoisesti 20,5 miljoonaa euroa eli 4,5 prosenttia, kun huomioidaan tammikuussa toteutettu Eepee Agri Oy:n myynti Hankkija Oy:lle. Operatiivinen tulos nousi 14,6 miljoonaan euroon edellisvuoden 10,5 miljoonasta eurosta ja liiketoiminnan tulos ennen veroja nousi 13,5 miljoonaan euroon edellisvuoden 7,4 miljoonasta eurosta.
Eepeen kokonaismyynti vuonna 2018
Operatiivinen tulos 2018
Ylijäämä ennen veroja
Edellisvuotta parempi
Edellisvuotta parempi
Vertailukelpoinen kasvu
Eepeen kokonaismyynti vuonna 2018
Vertailukelpoisesti edellisvuotta parempi
Operatiivinen tulos 2018
Edellisvuotta parempi
Ylijäämä ennen veroja
Edellisvuotta parempi
2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Myynti milj.€ | 471,9 | 541,7 | 535,8 | 533,8 | 560,4 | 564,1 |
Bonusmyynti milj.€ | 320,8 | 362,4 | 345,2 | 340,2 | 353,2 | 355,4 |
Bonusmyynnin osuus % | 68 | 67 | 65 | 64 | 63 | 63 |
Liikevaihto milj.€ | 387,5 | 444,6 | 438,7 | 437,2 | 458,6 | 462,4 |
Suunnitelmapoistot milj.€ | 9,8 | 10,0 | 9,8 | 10,5 | 10,2 | 10 |
Ylijäämä ennen veroja milj.€ | 13,5 | 7,4 | 10,5 | 9,5 | 9 | 6,6 |
Rahoitustulos milj.€ | 21,7 | 16,5 | 18,3 | 18,1 | 17,3 | 15,6 |
Välittömät verot milj.€ | 2,6 | 2,6 | 2,0 | 1,9 | 1,8 | 1,0 |
Tilikauden ylijäämä milj.€ | 10,9 | 4,7 | 8,5 | 7,6 | 7,1 | 5,6 |
Sijoitetun pääoman tuotto % | 9,1 | 7,2 | 7,1 | 6,8 | 6,3 | 4,9 |
Investoinnit milj.€ | 18,7 | 10,0 | 6,8 | 6,3 | 7,8 | 16,8 |
Taseen loppusumma milj.€ | 190,4 | 197,3 | 198,9 | 202,8 | 205,6 | 209,8 |
Omavaraisuusaste % | 74,0 | 66,7 | 65 | 60 | 56,1 | 52 |
Asiakasomistajien määrä | 91 816 | 89 963 | 83 794 | 79 501 | 75 558 | 72 712 |
Ao-talouspeitto % | 74 | 73 | 72 | 71 | 70 | 70 |
Bonus milj.€ | 13,2 | 14,0 | 14,9 | 14,3 | 14,4 | 14,4 |
Osuusmaksun korko milj.€ | 0,4 | 1,6 | 1,5 | 1,5 | 1 | 1,3 |
Henkilöstön määrä | 1 153 | 1 225 | 1 333 | 1 312 | 1 336 | 1 296 |
Tuotamme kilpailukykyisesti ja kannattavasti
monipuolisia palveluja ja etuja asiakas-
omistajillemme.
Asiakasomistajiemme ykkösvalinta
– Ylivoimaista hyötyä ja parasta
palvelua omasta kaupasta.
Osuustoiminnallisuuteen
perustuvat arvot ohjaavat toimintaamme.
Innostavaa työpaikkaa rakennetaan Eepeessä työkavereista välittämällä, arvostamalla ja kannustamalla. Perusasioiden eteen tehdään töitä esimiehiä tukemalla ja työhyvinvointiin panostamalla. Tällä reseptillä Eepee sijoittui vuonna 2018 ykköseksi Suomen innostavimpien työpaikkojen vertailussa suurten organisaatioiden sarjassa.
Tunnustus perustuu tutkimusyritys Corporate Spiritin sadoissa suomalaisissa organisaatioissa toteuttamiin henkilöstötutkimuksiin, joihin on vastannut vuoden mittaan reilu 80 000 työntekijää. Suomen innostavimmissa työpaikoissa on omistautunut henkilöstö, joka on sitoutunut yrityksen arvoihin ja valmis myös ylimääräisiin ponnistuksiin organisaatiolle tärkeiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Eepeessä nähdään, että hyvä yhteistyö ja luottamus henkilöstön, esimiesten, johdon ja tukitoimintojen välillä on kaiken a ja o. Tähän on lähes 1 200 eteläpohjalaisen työyhteisössä panostettu tietoisesti, sillä kun työntekijät voivat hyvin, se näkyy suoraan myös asiakastyytyväisyydessä.
Eeepeeläistä vuoden 2018 lopussa
Henkilöä vakituisessa työsuhteessa
Kokoaikaisia vakituisista työsuhteista
Eepee on maakunnan suurin palvelualojen työllistäjä. Eepeeläisten lukumäärä oli vuoden 2018 lopussa 1 153 henkilöä. Henkilöstömäärä väheni 72 henkilöllä, sillä edellisvuoden luvussa ovat mukana Eepee Agri Oy:n myynnin yhteydessä Hankkija Oy:lle siirtyneet 80 työntekijää. Kun tätä ei oteta huomioon, Eepeen henkilöstömäärä kasvoi kahdeksalla henkilöllä.
Osaavien ammattilaisten saatavuus on Eepeelle elinehto, ja ammatillisissa oppilaitoksissa kouluttautuu suurin osa tulevista eepeeläisistä. Siksi myös oppilaitosyhteistyö on arvokasta.
Sadat maakunnan nuoret saavat ensikosketuksen osuuskauppaan ja ylipäänsä työelämään Eepeen toimipaikoissa käydyillä tet-jaksoilla, työssäoppimis- ja työharjoittelujaksoilla tai kesätöissä. Yhdessä ammattioppilaitos Sedun kanssa on järjestetty myös työpaikkaohjaajakoulutuksia, joiden tavoitteena on vahvistaa perehdytystä sekä edistää valmiuksia työssä oppimisen ohjaukseen, arviointiin ja suunnitteluun.
Kausityöntekijää kesällä 2018
Harjoittelijaa kesällä 2018
S-ryhmän toimipaikat eri puolilla maakuntaa ja myös ympäri Suomen tarjoavat monenlaisia vaihtoehtoja niin paikkakunnan, työtehtävän kuin alan vaihtajille. Henkilöstöstä osa tulee Eepeen ysiköihin käymään vain, kuten töihin opiskelun ajaksi. Toiset jäävät pidemmäksi ajaksi ja etenevät urallaan. Eepee on mielellään mukana molemmilla poluilla.
Eepee huolehtii aktiivisesti myös henkilöstön osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Se on tärkeää Eepeen kaltaisessa organisaatiossa, jossa erilaisten asiakaspalvelutehtävien rooli on merkittävä. Kouluttautumista tukemalla pyritään muun muassa edistämään työssäjaksamista.
Eepeessä järjestettiin vuonna 2018 noin 270 koulutusta ja erilaisiin koulutuksiin osallistui noin 60 prosenttia henkilöstöstä. Koulutuksista suurin osa oli asiakaspalvelupainotteisia, mutta myös viestintä ja johtaminen olivat esillä. Lisäksi eepeeläiset suorittavat paljon verkkokoulutuksia eJollaksessa.
Eepeellä oli vuoden 2018 lopussa 91 816 asiakasomistajaa. Määrä kasvoi vuoden aikana 1 853 henkilöllä, ja talouspeitto toimialueella nousi lähes 74 prosenttiin. Palkitsemisessa Eepee otti ensimmäistä kertaa käyttöön ylijäämänpalautuksen, jota maksettiin asiakasomistajille 1,4 miljoonaa euroa.
Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuoden aikana yhteensä 15,3 miljoonalla eurolla eli keskimäärin 167 eurolla jäsentä kohden. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 13,2 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin osuuspääoman korkoa 0,4 miljoonaa euroa. Bonusmyynti asiakasomistajille oli 321 miljoonaa euroa, joka on 68 prosenttia Eepeen kokonaismyynnistä.
Asiakasomistajien määrä vuoden 2018 lopussa (+ 1 853)
Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuonna 2018
Miljoonaa asiakasta
Miljoonaa verkkopankkitunnusta
Mrd. euroa luottokanta
Vakavaraisuusaste
Mrd. euroa talletuksia
Miljoonaa kansainvälistä maksukorttia
Milj. euroa liiketulos
Mrd. euroa hallinnoitavia varoja (FIM)
S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tehtävänä on tehdä asiakkaidensa arjesta sujuvaa. Tämä tapahtuu tarjoamalla helppoja ja hyödyllisiä ratkaisuja päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja sijoittamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen.
S-Pankin toiminta perustuu helppoihin tuotteisiin, nopeaan ja aktiiviseen palveluun, läpinäkyvään hinnoitteluun, helppoon saavutettavuuteen ja yhteistyöhön kaupan kanssa. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisten palveluiden kehittämiseen, ja sen tavoitteena on tuottaa Suomen paras digitaalinen pankkipalvelukokemus.
Digitaalisten palveluiden keihäänkärkenä toimii kansainvälisesti palkittu, kaupan ja pankin asiakkuuden sekä LähiTapiolan vakuutukset yhdistävä S-mobiili-sovellus. S-Pankin asiakkaat ovat ottaneet S-mobiilin omakseen ja yli 78 prosenttia kaikista kirjautumisista S-Pankin sähköisiin palveluihin tapahtui mobiilissa vuoden 2018 lopussa.
Maksuttomat peruspankkipalvelut eli käyttötili, kansainvälinen maksukortti ja pankkitunnukset ovat tuntuva etu, jotka S-ryhmän asiakasomistajat saavat omasta pankistaan.
Päivittäisissä pankkiasioissa S-Pankki palvelee noin 700 S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. Käteisen nostaminen ja tallettaminen onnistuu noin tuhannen S-ryhmän toimipaikan kassalla. S-Pankki palvelee verkkopankissa, S-mobiilissa ja asiakaspalvelussa niin puhelimessa, chatissa kuin sosiaalisen median kanavissa.
S-Pankki palvelee asiakkaitaan kahdella brändillä. S-Pankki-brändin alla tarjotaan palveluita päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja sijoittamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen. FIM-brändin alla tarjotaan yksityispankkipalveluita ja palveluita institutionaalisille sijoittajille.
Asuntolaina-asioissa asiakkaiden apuna ovat S-Pankkiirit, jotka palvelevat keskeisissä kasvukeskuksissa sijaitsevissa toimipisteissä. Verkossa tapahtuvan etäneuvottelun avulla S-Pankkiirit ovat asiakkaiden apuna paikasta riippumatta.
Pankin omistavat SOK (37,5 prosenttia), S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat (37,5 prosenttia), LähiTapiola Vahinkovakuutus (10 prosenttia), LähiTapiola Henkiyhtiö (3,5 prosenttia), LähiTapiolan alueyhtiöt (10 prosenttia) ja Elo (1,5 prosenttia). Merkiksi suomalaisuudesta S-Pankki on saanut Avainlippu-tunnuksen.
Eepee tuki kulttuuria, urheilua ja yhteiskunnallista toimintaa vuonna 2018 yhteensä yli 0,5 miljoonalla eurolla.
Eepee osallistuu aktiivisesti alueensa elinvoimaisuuden kehittämiseen muun muassa maakunnan osaamista ja kilpailukykyä vahvistavassa Etelä-Pohjanmaan korkeakouluverkosto Epanetissa. Yhteistyössä maakunnan oppilaitosten kanssa järjestetään harjoittelu- ja työssäoppimispaikkoja, ammattitutkintoon tähtääviä oppisopimuskoulutuksia ja muita yhteisiä hankkeita.
Eepee tekee yhteistyötä paikallisten lasten ja nuorten liikunta- ja vapaa-ajan harrastustoimintaa järjestävien tahojen kanssa. Eepee jatkoi Lasten Päivän Säätiön tukemista osana S-ryhmän valtakunnallista sopimusta.
Kulttuuriyhteistyötä tehdään muun muassa Seinäjoen kaupunginteatterin, Vauhtiajojen, Provinssin, Seinäjoen Tangomarkkinoiden, Ilmajoen Musiikkijuhlien ja Lapua Festivalsin kanssa.
SPONSOROINTIIN JA TALOUDELLISEEN TUKEEN VUONNA 2018
Eepeessä ympäristöasiat ovat osa jokapäiväistä toimintaa ja kehitystyötä. Ympäristön suojelun ja ympäristöriskien näkökulmat otetaan kaikessa huomioon.
Eepee on investoinut viime vuosina merkittävästi erityisesti omistamiensa liikekiinteistöjen energian säästöön ja säätötekniikkaan osana toimipaikkaverkoston kehittämistä. Uusien yksiköiden investointisuunnittelussa ympäristöasiat otetaan kattavasti huomioon. Jätteiden käsittelyssä ja lajittelussa käytetään kehittynyttä tekniikkaa.
Ympäristövastuullinen toiminta parantaa Eepeen asiakkaiden palvelua ja liiketoiminnan kustannustehokkuutta.
Eepeen vastuullisuustiedot vuodelta 2018 sisältyvät S-ryhmän keväällä 2019 julkaistavaan vuosi- ja vastuullisuuskatsaukseen. Katsauksessa käsitellään muun muassa S-ryhmän sosiaalista, taloudellista ja ympäristövastuuta.
S-ryhmä on merkittävä suomalainen, osuustoiminnallinen kaupan alan yritysryhmä. Se muodostuu Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) ja sen tytäryhtiöistä sekä 20 alueosuuskaupasta ja kuudesta paikallisosuuskaupasta. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.
S-ryhmän liiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa kilpailukykyisiä palveluja ja etuja asiakasomistajille kannattavasti. Ryhmän päämääränä on tarjota asiakasomistajilleen kaikkialla Suomessa monipuoliset palvelut ja laaja toimipaikkaverkosto. Kaiken toiminnan lähtökohtana ovat asiakkaan palvelutarpeet ja arjen helpottaminen hyödyllisten palveluiden ja etujen avulla.
Toiminnan selkärankana ovat arvot:
S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä rautakauppa. Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja. Prisma, S-market, Sale, ABC, Sokos Hotels ja lukuisat muut suomalaisille tutut ketjut ovat S-ryhmän toimipaikkoja. Kotimarkkinoiden lisäksi Prismat ja Sokos Hotellit palvelevat Venäjällä ja Virossa.