Yritysmyynti puhaltaa uudella voimalla

Eepeen alueen uutena S-Business yritysmyyntipäällikkönä aloittanut Timo Ranta-Lassila rakastaa myyntityötä, järjestelmällisyyttä ja siivekkäitä autoja. Jokainen eepeeläinen on myös yritysmyyjä, hän korostaa.

Elämä tarjoaa joskus yllättäviä uusia suuntia. Niin kävi Timo Ranta-Lassilalle alkuvuodesta, kun hän selaili tyttärensä kanssa Eepeen avoimia työpaikkoja S-kanavalta. Tytär päätyi kesätöihin muualle, mutta isä aloitti toukokuussa Eepeen alueen S-Business yritysmyyntipäällikkönä.

– Näin työpaikkailmoituksen ja innostuin työn ja tuotteen tarjoamista mahdollisuuksista: uuden roolin rakentamisesta ja neljän toimialan monipuolisuudesta, hän sanoo.

Timon työhuone on S-Pankin konttorilla Hyllykallion Prisman kainalossa. Hän on kuitenkin valtakunnallisen S-Business Oy:n palkkalistoilla. 

– Kollegoitani ovat kaikki eepeeläiset ja lisäksi S-Business-ihmiset pääkaupunkiseudulla. Itse työ on kuitenkin hyvin itsenäistä asiakkaiden kanssa vuorovaikuttamista, kuten tällainen B2B-myyjän työ parhaimmillaan on, hän kuvaa.

Pitää uskoa tuotteeseen

B2B-myyjänä Timo on rautainen ammattilainen. Hän aloitti myyntiuransa Valion jäätelöiden menekinedistäjänä koulujen päätyttyä 1997. Sieltä hän vaihtoi lennossa farkkuihin, aurinkolaseihin ja tuoksuihin, kun Dieselin maahantuoja tuli puheille marketin jäätelöaltaalla.

– Hän oli seurannut työskentelyäni jonkin aikaa ja tuli kysymään, lähtisinkö heille töihin, hän muistaa.

Vaatteiden parissa Timo viipyi jonkin aikaa, kunnes matka jatkui cd-levytehdas CD-Linjan kautta Matkahuollon logistiikkapalveluiden aluemyyntipäälliköksi. Matkahuollossa vierähti 12 vuotta, jonka jälkeen Timo lähti myynnin kehittäjäksi tilitoimisto Administeriin ja sieltä Eepeelle.

Myyntityössä tärkeintä Timon mielestä on usko omaan tuotteeseen.

– Jos ei usko siihen, mitä myy, työ on haasteellista. Kun tuote ja asenne ovat kunnossa, riittää, että myyjällä on aktiivinen ote työhönsä ja hyvän mielen käytöstavat, hän toteaa.

S-ryhmä kiinnostaa yrityksiä

Eepeellä Timo kontaktoi yritysasiakkaita ja myy yrityksille suunnattua S-Business-maksuaikakorttia. Käytännössä hän soittelee asiakaslistoja läpi kohderyhmittäin ja tapaa noin kymmenen potentiaalista asiakasta viikossa. Lisäksi toimenkuvaan kuuluu yritysmyyntiosaamisen edistäminen sisäisesti. 

– On mielenkiintoista päästä kehittämään yritysmyyntiä talossa, joka mielletään niin vahvasti kuluttajakaupan tekijäksi. Vaikuttaa siltä, että kun S-ryhmästä lähestytään, asiakkaita lähtökohtaisesti kiinnostaa. Paitsi heitä, jotka ovat sydämeltään vannoutuneita eri ryhmän kannattajia, hän hymyilee.

S-Business-kortti on kuluton maksuaikakortti, joka on käypää valuuttaa kaikissa S-ryhmän toimipaikoissa. Kortilla saa myös alennuksia ja yritykset välttävät kuittirumban, kun ostoksista tulee kirjanpitokelpoinen lasku kuukausittain.

Kortti on ollut tuotteena olemassa jo useamman vuoden, mutta Timon toimenkuva Eepeellä on uusi. Koko Suomessa hänellä on kollegoita kaikkiaan neljä: yksi HOK-Elannossa ja kolme kiertävää yritysmyyntipäällikköä.

Aiemmin Timonkin työtä Eepeellä ovat tehneet kiertävät myyjät.

– Oikeastaan jokainen eepeeläinen on myös yritysmyyjä – ja autan siinä mielelläni. Eli minuun sopii ottaa yhteyttä aina, kun tulee vastaan potentiaalisia asiakkuuksia tai muuta kysyttävää. Olen mielelläni mukana järjestämässä myös asiakastilaisuuksia, jos on suunnitteilla jotakin sellaista, mikä kiinnostaa erityisesti yritysasiakkaita, hän vinkkaa.

Tuntuma täytyy itse kokea

Puolen vuoden kokemuksella Timo nostaa Eepeen työuransa tähän mennessä parhaaksi työpaikaksi: ison talon rennolla tavalla jämpti toimintakulttuuri sopii järjestelmällisyyttä rakastavalle miehelle. Myös yritysmyynnin mahdollisuuksia Timo näkee isossa talossa valtavasti.

– Neljällä toimialalla on kaikki, mitä tarvitaan: päivittäistavara, polttoaineet, rautakauppa, hotellit, ravintolat, kokouspalvelut. Sitä pakettia on mukava myydä.

Vapaalla Timon sydän sykkii amerikkalaisille autoille, moottoripyörille ja retrotavaralle – sekä puolivakaville salibandyn ja jalkapallon höntsäpeleille. 

Tallissa on Cadillacin siipijenkki vuosimallia -58. Timo kertoo, että tuon ajan muotokieli on peräisin avaruusraketeista. Siksi autoissa on siivet.

– Kaikenlaisia laitteita on ollut, eikä ilmankaan osaa olla. Tallista löytyy lisäksi Vespa ja motskari, joilla muutamat kesäreissut tulee tehtyä. Jotenkin eivät nopeat urheiluautot kiinnosta, vaan pehmeät soundit, tunne, tuoksut ja ulkoinen olemus, joka vanhoissa autoissa on. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta hyvälle tuulelle niistä tulee, hän sanoo.