Markethandeln

Markethandeln

Markethandeln

De ändrade öppettiderna ökade antalet kunder

Inom markethandeln var 2016 ett gott år, vår marknadsandel ser ut att ha stärkts såväl inom dagligvaru- som bruksvaruhandeln. Kunderna gav våra från början av februari förlängda öppettider ett gott mottagande. Under året som gått gjordes 13,8 miljoner kundbesök, mer än en miljon fler än föregående år. Vår euromässiga försäljning ökade med 4,3 procent; dagligvaruhandeln växte med 3,9 procent, bruksvaruhandeln med 8,6 procent. Avregleringen av öppettiderna förbättrade kundernas möjlighet att disponera över sin egen fritid, och försäljningen under de nya tilläggstimmarna t.o.m. överträffade förväntningarna. Vid slutet av året preciserade vi öppettiderna utifrån erfarenheterna från början av året; öppettiden förlängdes i synnerhet söndag kväll.

En av 2016 års största satsningar var arbetet på att utveckla frukt- och grönsaksavdelningarna i våra butiker. Med de förnyade avdelningarna strävar vi både efter högre kvalitet och att exponera säsongprodukterna tydligare. Satsningarna på skördesäsongstänkandet har definitivt medverkat till att totalförsäljningen av vegetabilier har ökat. Vi fortsätter att utveckla våra frukt- och grönsaksavdelningar också detta år. Vi inledde år 2017 med att i vår grupp sänka priset på över hundra inhemska grönsaker. Vi vill att priset inte ska hindra oss från att äta hälsosamt. Då de sänkta priserna ökar omsättningen på grönsaker, är produkterna som bjuds ut alltid säkert färska. Samtidigt som svinnet minskas allt effektivare, inverkar besparingarna direkt på våra priser.

Grundrenoveringen och utvidgningen av S-market Kivistö, den största investeringen inom markethandeln år 2016, färdigställdes i november. I och med att butiken växte till 2000 kvadratmeter har sortimenten kunnat utvidgas betydligt. Samtidigt förbättrades energieffektiviteten betydligt med nya kylinventarier, LED-belysning och mångsidig fastighetsautomatik. Interiören i S-market Kortesjärvi renoverades också; tack vare renoveringen är det nu enklare att handla, och sortimenten har utökats. Mindre renoveringsprojekt har genomförts vid flera enheter. Markethandelns största investering år 2017 är grundrenoveringen av S-market Kauhajoki, som ska stå klar inför sommaren.

99,5 %

Av gurkorna som såldes av Eepee var 99,5 % inhemska

KARRIÄRSTEGEN: Jere Arponen


Framåt ett steg i taget

“Jag ville lära mig handelsbranschen från grund och botten, så det var verkligen schyst att få provjobba på Eepee. Nu har jag hittat en bra balans mellan praktik och böcker och avlägger merkonomexamen med prov.

Läs mer >

Det är inte många veckor man behöver sitta i klassrummet under läsåret.

Till en början jobbade jag på S-market så, att jag växlade veckovis mellan Kivistö och Alakylä. Från och med april har jag jobbat på S-market Törnävä som vikarie för marketchefens assistent som är mammaledig. Då platsen slogs upp på den interna anslagstavlan, tipsade min dåvarande chef om jobbet. Dessutom frågade chefen för resultatgruppen om jag var intresserad. Det är klart att jag tog chansen.

Jag har ett stort ansvarsområde på S-market Kivistö; jag fick bland annat delta i egenkontrollen och sköta redovisningar. På S-market Törnävä har jag kunnat glädja mig åt mina allt mångsidigare arbetsuppgifter. Bäst på alla Eepees verksamhetsställen där jag har jobbat har varit mina fina arbetskompisar, som har hjälpt mig på traven med inlärningen.”

Jere Arponen, S-market Törnävä, vikarie för marketchefens assistent
332,2

Försäljning 2016

Utveckla försäljning 2012-2016
2016 - 332,2 MEUR0%
2015 - 318,5 MEUR0%
2014 - 322,6 MEUR0%
2013 - 324,5 MEUR0%
2012 - 316,6 MEUR0%
CASE:


Utvidgning med bibehållen närbutikskänsla

Grundrenoveringen och utvidgningen av S-market Kivistö var år 2017 den största investeringen inom Eepees markethandel. I och med att butiken växte till 2000 kvadratmeter kunde sortimenten utvidgas betydligt.

Läs mer >

I S-market Kivistö kan man numera gotta sig åt ett mångsidigt utbud av frukt och grönsaker och färska bakverk från egen ugn.

– Färskvarorna är det allra viktigaste för oss. Särskilt glad är jag över att vi nu på sätt och vis har en egen lunchrestaurang, en disk där vi har samlat ett läckert urval lätta måltider att ta med sig, säger marketchef Teea Takala.
Mjölkskåpet och frysdiskarna växte med flera meter. Sortimenten omfattar nu även helt nya produktgrupper, men vi satsade allra mest på att utöka de nuvarande sortimenten.

Marketchefen säger att ändringen gick smidigt på alla sätt. Energieffektiviteten förbättrades med nya kylinventarier, LED-belysning och mångsidig fastighetsautomatik.

Trots att både butiken och sortimenten växte rejält, glömde man inte det allra viktigaste.
Det var viktigt för oss att värna om känslan av närbutik och vårt rykte som ett behändigt och snabbt köpställe, betonar Takala.

Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln

Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln

Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln

Ännu lokalare tjänster

De avreglerade öppettiderna inom handeln hade stor inverkan på ABC-trafikbutikernas verksamhetsförutsättningar. Vi har svarat på utmaningen genom att vara alltmer lyhörda för lokalbefolkningens behov – Lähi ABC öppnades år 2016 i Alajärvi, Alavo, Ilmola, Lappo, Östermark och Etseri. Enheterna i Jalasjärvi, Kauhajoki, Kristinestad och Seinäjoki fortsätter som ABC-trafikbutiker.

Utvecklingen av konceptet Lähi ABC! har ,utom av de varierande kundbehoven, styrts av de existerande ABC-trafikbutikernas varierande storlekar och lägen. Medan trafikbutikerna betjänar resande utmed huvudlederna, befinner sig Lähi ABC!-enheterna mitt i byn och är framför allt till för lokalbefolkningen. Vi har skräddarsytt varje stations tjänster och öppettider enligt den lokala efterfrågan. Sortimenten betonar lokala produkter, i Etseri färdigställdes kabinettet som länge hade stått på kundernas önskelista, och utbudet på Lähi ABC! Alajärvi kompletterades med Matkahuoltos tjänster.

Det lokala kommer också tydligt fram i trafikbutiksverksamhetens restaurangutbud. På fredagarna presenterar Lähi ABC! den i samråd med Atria planerade buffén Meirän taloon noutopöytä, som för fram ortens egna favoriträtter. Atria var samarbetspartner också vid planeringen av nya rätter under namnet Meirän taloon annokset tillsammans med köksproffs inom affärsområdet resebransch- och bespisningsverksamhet. Portionerna tillverkas alltid av färska inhemska varor som, då det är möjligt, dessutom är producerade i det egna matlandskapet.

Bra samarbete över affärsområdesgränserna har vi också haft i Hyllykallio, där vi har öppnat en ny tvättlinje, ABC CarWash, intill Ess Autotalo. ABC-mätarfältet kommer senast i april att flyttas på Prismas tomt till tvättlinjens tidigare läge. Tack vare flyttet kan parkeringen och trafiken på tomten ordnas ännu smidigare. Samtidigt utökas urvalet av bränslen med två miljövänliga produkter, biobränslet E85 och tillsatsen AdBlue för dieselmotorer, som bidrar till väsentligt sänkta kväveoxidutsläpp. Vid tvättlinjen finns det också en laddningsstation för elbilar.

2717

År 2016 avnjöts 2717 Meirän taloon Helluunen lintu portioner på ABC-restaurangerna

KARRIÄRSTEGEN: Mikko Lakaniemi


Övergången gagnade karriären

”Jag minns att jag redan som liten pojke sade, att jag ska bli handelsman när jag blir stor. Jag började 2009 på S-market Jouppi, senare på S-market Lappo och S-Banken. Till ABC flyttade jag för två år sedan från S-market Törnävä.

Läs mer >

Där jobbade jag som assistent till marketchefen, då platsen som tjänsteansvarig på marketavdelningen på ABC Seinäjoki lediganslogs internt.
Jag trivdes med arbetet på S-market, men jag ville utmana mig själv och bredda mitt kunnande till andra affärsområden. Övergången var smidig. Jag hade stor nytta av min erfarenhet från S-market, då jag satte mig in i butiksverksamheten på ABC. Det är härligt med ett så mångsidigt arbete, och jag får ha hand om stora helheter.

Språnget från ett affärsområde till ett annat var en av de bästa erfarenheterna jag har fått under min karriär. Min stig tar definitivt inte slut här; ständig utveckling har både den anställda och arbetsgivaren glädje av. Det att man kommer åt att utmana sig själv, motiverar till att sträva vidare. Den lilla pojkens dröm om att bli handelsman lever nog vidare.”

Mikko Lakaniemi, tjänsteansvarig, ABC Seinäjoki

75,2

Försäljning 2016

Utveckla försäljning 2012-2016
2016 - 75,2 MEUR0%
2015 - 81,3 MEUR0%
2014 - 89,0 MEUR0%
2013 - 85,6 MEUR0%
2012 - 86,3 MEUR0%
CASE:


Smakförbund med Atria

Meirän taloon annokset, Husets egna portioner, togs fram för Eepees ABC-trafikbutiker inför sommaren för att tillfredsställa både landskapets och längreväga gästers smaklökar. Radikalt nytt i de sex à la carte-rätterna, som utvecklats sedan januari, är samarbetet med Atria.

Läs mer >

– Det är fint att två kända aktörer i landskapet samarbetar på det här sättet, säger Ville Valtasalmi, utvecklingschef på Atria.

Affärsområdeschefen för ABC, Heli Back, är nöjd med menyn, som innebar att alla tio restaurangerna hade samma utbud. Tidigare valde var och en av restaurangerna ut sina egna favoriter ur receptbanken med 12 portioner.

– Vi har vanligen förnyat menyerna en gång om året. Den här är så lyckad, att jag tror att vi häller den långt över ett år. Det nuvarande verksamhetssättet underlättar också marknadsföringen.

Det här var första gången man värvade krafter från hotell- och restaurangsidan att hjälpa till med utvecklingsarbetet. Tiina Laurila, köksmästare på Fransmanni, har många års erfarenhet från kedjorna Rossos och Fransmannis arbetsgrupper. Hon tyckte det var roligt att utveckla lokala portioner från det egna landskapet. Samarbete över affärsområdesgränserna har visat sig vara ett fruktbart arbetssätt i Eepee.

Resebransch- och bespisningsverksamheten

Resebransch- och bespisningsverksamheten

Resebransch- och bespisningsverksamheten

Österbottniska hotell- och restaurangupplevelser


Supersommaren för evenemang i Seinäjoki överträffade förväntningarna med glans: antalet besökare vid de tio största evenemangen översteg en halv miljon. Klarast syns det på beläggningssiffrorna som våra hotell kunde stoltsera med – de högsta i hela landet. U resebransch- och bespisningsverksamhetens synpunkt va Bostadsmässan den absoluta höjdpunkten med familjer som fyllde staden och i anknytning till övernattningarna också åt på närrestaurangen vid hotellet. Tjänsten Pikalinkka som vi erbjöd i samråd med kauppaseinajoki.fi. med vilken mässbesökarna kunde ta sig nonstop från hotellets ytterdörr till mässområdet varje dag som mässan höll öppet, fick förbehållslöst beröm av våra gäster.

Handelns avreglerade öppettider har också påverkat kundernas restaurangbesöksbeteende, i synnerhet gäller det restauranger som verkar i eller i anknytning till köpcenter. Vi har friskt prövat på längre öppettider för att underlätta för kunderna till vardags. Vid Seinäjoen Ravintolamaailma Prisma får man morgonkaffe vardagar från kl. 8, och takeawayportioner kan man beställa ända till kl. 22 på kvällen. Vi har också varit lyhörda för kundernas önskemål i Alahärmä, där nya Kaffila startade i köpcentret Härmän Ässä.

Original Sokos Hotel Lakeus tog år 2016 för tredje året i följd tätpositionen i S-gruppens årliga kundtillfredsställelseundersökning. Original Sokos Hotel Vaakuna placerade sig också förnämligt bland de tio bästa

Vi fortsätter alltfort med att utveckla den bästa Originaltjänsten och har i december inlett ett omfattande renoveringsprojekt på Original Sokos Hotel Vaakuna. Vi vill skapa en hotellupplevelse som betjänar våra kunder värdigt och med österbottnisk gästfrihet från och med nu till decennier in i framtiden. Renoveringen av Vaakuna, som kommer att vara Eepees största investering under 2017, färdigställs i sin helhet i maj 2018. Renoveringen genomförs med det lokala för ögonen enligt konceptet Original, men också med tanke på funktion och miljövänlighet under de kommande decennierna.

69253

År 2016 användes 59 253 örngott på Eepees hotell

KARRIÄRSTEGEN: Ossi Kallio


Med friskt mod över gränserna

“Jag började på Eepee för länge sen, under studietiden, som “pizzagräddare”. Under mina 22 år på företaget har jag arbetet på Lakeus, Fransmanni och Amarillo. Numera är jag restaurang- och kökschef på Lakeus Matador, Wilson Pub och Ulpu Ruokapirssi. Man erbjöd mig utmaningar, och det kändes häftigt att anta dem.

Läs mer >

Ser man världen bara från ett håll, blir man snart uttråkad. Man får vett och förstånd, då man vågar gå över gränser. Det är en utmaning, men ack så intressant, att leva inom sitt obekvämlighetsområde. En av Eepees största styrkor är att den mångkunniga personalen ofta med mycket knapp orientering kan arbeta inom olika delar av företaget. Det syns också i matvagnen Ulpu Ruokapirssis verksamhet.

För mig är ständig inlärning en källa till motivation och iver. Jag är omgiven av lysande och kunniga proffs som vid behov alltid ger mig goda råd: all vishet sitter inte i ett huvud. Vi är ett team, som tillsammans bygger upp lagandan och genom den skapar trivsel åt våra kunder.”

Ossi Kallio, restaurang- och kökschef på Lakeus Matador, Wilson Pub och Ulpu Ruokapirssi

23,6

Försäljning 2016

Utveckla försäljning 2012-2016
2016 - 23,6 MEUR0%
2015 - 22,5 MEUR0%
2014 - 22,3 MEUR0%
2013 - 21,8 MEUR0%
2012 - 21,5 MEUR0%
CASE:


Ulpu Ruokapirssi jobbar på sociala medier

Eepees matvagn, Ulpu Ruokapirssi, är ett bra exempel på samarbete mellan affärsområdena. De anställda får en möjlighet att för ett ögonblick lämna sitt eget bekvämlighetsområde.

Läs mer >

– Här måste, eller får, kocken vara framme och umgås med kunderna. Samtidigt spräcker man gränserna mellan salen och köket och betonar vikten av mångsidighet, säger restaurang- och kökschefen Ossi Kallio, som leder verksamheten.

– Och tvärt emot det som normalt gäller på jobbet både får och ska man vara på sociala medier. Vår uppgift är att närma oss folk då vi åker omkring med Ulpu, tillägger han.

Den träkolseldade grillen på Eepees första matvagn Ulpu har sommaren 2016 gått het på Provinssirock, Virittämö, marknaden i Kurikka och på många andra ställen. Ulpu går inte i vinteride, utan jobbar året runt.

Menyerna som går i matprovinsens tecken erbjuder på evenemang i landskapet närproducerad mat från t.ex. Atria, Pirjon Pakari, Laidun Hereford, getfarmen Vatajanranta och partihandelshuset Heinonen.

Kunderna har gillet Ulpu skarpt. Vi vill ge folk olika smakupplevelser och ger evenemangen mervärde, sammanfattar Kallio.

Bilhandeln

Bilhandeln

Bilhandeln

Alla tjänster till bilisten


Då den nya lagen om besiktning gav möjligheten att underhålla, reparera och besiktiga bilen på ett och samma ställe, började vi på Eepee förbereda introduktionen av tjänsten i vårt helhetsutbud. Ess Katsastus, som inledde verksamheten våren 2016, är nu det första företaget som erbjuder verkstadsbesiktningstjänster i Seinäjoki.

Vi har inlett besiktningsverksamheten med en besiktningslinje och två besiktningsmän. Vid behov kan kapaciteten utökas med en parallell besiktningslinje. Tid för besiktning kan man boka bekvämt via webbtjänsten eller per telefon. Tack vare det fördelaktiga läget kan man enkelt få bilen besiktigad också utan tidsbeställning medan man handlar i köpcentret.

Ess Autotalo har ett unikt tjänsteutbud. Under samma tak hittar kunden försäljning av både nya bilar och bytesbilar, reservdelar, service för alla märken och besiktningstjänster. För bilisten är det tryggt att veta att man kan sköta service och besiktning och reparation av eventuella brister som uppdagas vid besiktningen vid ett och samma verksamhetsställe. Detta bidrar till att bilens värde bibehålls och sänker också tröskeln till handel med bytesbilar.

I och med den nya tvättlinjen, ABC CarWash, har Ess Autotalo ett alltmer heltäckande utbud av tjänster till bilister. Fixaushalli som verkar intill tvättlinjen gör helheten till en modern servicestation, där man kan få små fel fixade i samband med tvätten. Hallen erbjuder bl.a. manuell tvätt och vaxning, invändig tvätt av kupén, motortvätt och små serviceåtgärder.

Eftermarknadsföringen ökade från föregående år, men försäljningen av nya och begagnade bilar nådde inte 2015 års nivå. Rörande nybilsförsäljningen kunde man tydligt se att det under det gångna året inte förekom några större uppdateringar av modellutbudet. Här är 2017 positivt annorlunda: redan i januari presenterade Peugeot sin nya läckra stadsjeep 3008.

6183

På S-Etuhuolto kavlade man år 2016 upp ärmarna för 6183 serviceuppdrag

KARRIÄRSTEGEN: Timo Kalliokoski


Till besiktningsman vid sidan av jobbet

”Då man förberedde grundandet av Ess Katsastus och frågade internt om intresset för att utbilda sig till
arbetsuppgifter där, tvekade jag inte en sekund. Jag hade då arbetat fem år som mekaniker på Ess Autotalo, och ville uppåt på karriärstegen.

Läs mer >

Jag tänkte att besiktningsmanajobbet skulle vara trevlig omväxling till mekandet.

Att vid sidan om jobbet skaffa sig kompetens för ett nytt arbete krävde engagemang och satsningar både av mig och arbetsgivaren. Jag satsade massor av fritid på studierna. Arbetsgivaren åter stod för kostnaderna för mina studier, och alla praktik- och närundervisningsdagar räknades till arbetstiden. Till en början avlade jag yrkesexamen som mekaniker. Den egentliga besiktningsutbildningen bestod av en vecka vid Privata Besiktningsställenas Förbund i Helsingfors och en annan vid Suomen Laatukatsastus i Brahestad. Dessutom krävdes ännu ett par veckors arbetspraktik, som jag gjorde vid samarbetspartnern KH Katsastus i Kauhajoki.

Jag rekommenderar varmt studier vid sidan av jobbet; hos oss i Eepee erbjuder arbetsgivaren mångsidiga möjligheter till det. Också arbetskamraterna har uppmuntrat mig, jag har nog bara fått positiva kommentarer.”

Timo Kalliokoski, besiktningsman vid Ess Autotalo

9,2

Försäljning 2016

Utveckla försäljning 2012-2016
2016 - 9,2 MEUR0%
2015 - 10,3 MEUR0%
2014 - 9,0 MEUR0%
2013 - 9,3 MEUR0%
2012 - 10,8 MEUR0%
CASE:


Den rätta adressen för bilister

Den nya lagen om besiktning ger möjligheten att underhålla, reparera och besiktiga bilen på ett och samma ställe. I Seinäjoki är Ess Autotalo först ute med att erbjuda verkstadsbesiktningstjänster.

Läs mer >

– Vi grep chansen, eftersom vi ville betjäna våra kunder så bra som möjligt och bidra till en smidigare vardag, säger eftermarknadschef Ari Harju vid Ess Autotalo.

Ess Autotalo har nu utom försäljning och reservdelar också service för alla märken och besiktningstjänster under ett och samma tak. Då bilen är inne för service eller besiktning, kan man under väntetiden t.ex. handla strax intill på Prisma eller Eepee Agri.

Tjänsterna på tomten kompletteras våren 2017: en ny tvättlinje. CarWash, öppnades i januari, och under våren öppnas ännu Fiksaushalli, där små fel kan rättas till t.ex. i samband med en tvätt.

Utöver de konkurrenskraftiga priserna på Ess Katsastus får ägarkunder Bonus – också vid köp av service och reservdelar.

För bilisten är det tryggt att veta att man kan sköta service och besiktning och reparation av eventuella brister som uppdagas vid besiktningen vid ett och samma verksamhetsställe.

Lantbruks- och järnhandeln

Lantbruks- och järnhandeln

Lantbruks- och järnhandeln

Eepee Agri inledde verksamheten

Eepee Agri Oy, vårt nya bolag inom lantbruks, spannmåls-, järn- och trädgårdshandeln inledde verksamheten i november. Affärsområdeschefen Esa Nuottivaara gick då i pension, den nya affärsområdeschefen Matti Vainionpää arbetade fr.o.m. augusti vid hans sida för att säkra en smidig övergång. Samtidigt förnyades organisationen genom att fördela Matti Vainionpääs tidigare uppgifter som regionchef på tre chefer för olika ansvarsområden. Olli Korhonen ansvarar för maskinförsäljningen, Olli Lohikoski för reservdelsförsäljningen och Tuomas Latomäki verkar som chef för marketcheferna i Eepee Agri.

Under detta år har vi effektiviserat användningen av vårt datasystem Eeposs i syfte att utveckla affärsverksamheten. Systemet medger en allt noggrannare uppföljning av försäljningen och ger därmed möjligheter till alltmer målinriktat försäljningsarbete. Som ett led i vår goda kundservice har vi ökat antalet kundkontakter och också Eepee Agris egen marknadsföring. I oktober inledde vi samarbetet med en ny partner inom planering och genomförande av marknadskommunikation.

I likhet med det föregående året har detta år varit mycket svårt för det här affärsområdet. Lantbruks- och järnhandelns försäljningsvolymer har bibehållits, men de sänkta priserna avspeglas i det försämrade resultatet. Handeln med arbetsmaskiner och spannmål har varit särskilt svag. I april stimulerades byggandet med fyra procent i hela landet, och yttrar sig också som en motsvarande utveckling hos oss. Trädgårdshandeln var, tack vare den varma månaden maj, livligare än föregående års. Försäljningen av olja på nätet, en ny tjänst som vi introducerade i maj, blev genast populär. Prissänkningarna på gödsel åter livade upp sommarkommersen.
År 2017 verkar inte föra med sig några större förändringar inom lantbrukshandeln. Antalet lantbruk minskar fortfarande, och det ekonomiska läget är ansträngt. Vi anpassar därför vårt verksamhetsnät och lade ned Agri Ylistaro den 28 februari 2017. I verksamhetsnätet ingår därefter fyra S-Rauta- och sju Agrienheter och nio Multasormi-trädgårdsbutiker.

1433

År 2016 köptes 1433 äppelträd i Eepees Multasormibutiker

KARRIÄRSTEGEN: Jouko Kananoja


Också kocken kan blomma

“Jag har ännu fem år som kock att se fram emot, och jag tänkte att nu vore det ett utmärkt tillfälle att pröva på något alldeles nytt. Föregående höst hade jag kontaktat Multasormi i Hyllykallio och kom sommaren 2016 till mitt livs sommarjobb. Det var ett fantastiskt val, för trädgården, det är min grej.

Läs mer >

Det var fint att märka hur mycket jag ännu hade att lära mig efter att ha pysslat två decennier i trädgården på min fritid. I synnerhet de ettåriga växterna, sommarblomstren, var helt nya bekantskaper; i min egen trädgård har jag främst odlat perenner.
Personalens interna rörlighet är mycket välordnad i Eepee. Tack vare de fem affärsområdena har vi massor av möjligheter. Dem som har sysslat länge med samma uppgifter är jobbrotation ett utmärkt sätt att ge sig själv utmaningar. Numera är det ovanligt att man sysslar med samma sak under hela karriären, så redan därför är det bra att vara mångsidig.
Jag njöt av mitt sommarjobb, då jag fick ställa fram varor till försäljning i vackra arrangemang. Dessutom fick jag ju vara ute, det var den stora skillnaden från köksjobbet. Kärnan i bägge två är ändå gemensam: god kundbetjäning. Det är A och O, det är det som gäller”

Jouko Kananoja, kock, Rosso Seinäjoki

94

Försäljning 2016

Utveckla försäljning 2012-2016
2016 - 94,0 MEUR0%
2015 - 99,6 MEUR0%
2014 - 115,7 MEUR0%
2013 - 122,9 MEUR0%
2012 - 125,1 MEUR0%
CASE:


Bekant och nära

epees verksamhet inom lantbruks, spannmåls-, järn- och trädgårdshandeln har bolagiserats; Eepee Agri Oy, vårt nya bolag i branschen, inledde verksamheten i november. Verkställande direktören Matti Vainionpää konstaterar, att förändringen öppnar nya möjligheter.

Läs mer >

– Vi är lyhörda för våra kunders åsikter och följer med händelserna inom lantbruksmarknaden. Vi har nu allt fler möjligheter att besluta om våra sortiment, om det anses nödvändigt.

De välbekanta experterna betjänar fortfarande kunderna på verksamhetsställena. Dessutom har man anställt nya unga förmågor, som kommer med nya idéer.

– I en organisation av lämplig storlek är det också lätt att testa dem. Vi har nu en verkligt bra cocktail av erfarna gamlingar i gamet och ivriga unga.

Vainionpää anser att vana och närhet är en av Eepee Agris största konkurrensfördelar. Det allt aktivare säljarbetet är också god kundbetjäning.

– Vi har det tätaste nätet av lantbruks- och järnhandlar i hela Finland. Kunderna uppskattar att vi också betjänar dem på mindre orter.